7.5 C
Den Haag
maandag, december 23, 2024

Wijnen- en delicatessenspecialist Gransjean onlosmakelijk verbonden met Archipelbuurt

Onze edities

Jochem van der Loos viert tien jaar
eigenaarschap met Wine & Food Festival

Jochem van der Loos mag zich al tien jaar de trotse eigenaar noemen van Gransjean, al sinds mensenheugenis dé wijnen- en delicatessenspecialist in de Bankastraat, middenin de zo typisch Haagse Archipelbuurt. En wie jarig is, trakteert. Dus pakken Van der Loos en zijn team van Gransjean op zondag 17 november flink uit met een exclusief Wine & Food Festival in het Carlton Ambassador Hotel, waar onder andere tien ambachtelijke foodproducenten van eigen bodem hun nieuwste culinaire hoogstandjes zullen tonen en tachtig wijnen vanuit alle windstreken kunnen worden geproefd.

Werkweken van zestig uur en ook soms ook wel meer, zeker met het evenement van 17 november en de komende feestdagen in het vooruitzicht, Jochem van der Loos draait er zijn handen niet voor om. Als eigenaar sinds begin 2014 van wijnen- en delicatessenzaak Gransjean, maar al twintig jaar een niet meer weg te denken gezicht als ondernemer in de Bankastraat, weet hij eigenlijk niet beter. “Lange dagen zijn nu eenmaal onlosmakelijk met dit vak verbonden”, zegt hij nuchter. Om daar vervolgens snel aan toe te voegen: “Maar er blijft voldoende tijd over voor mijn gezin, met twee jonge kinderen. Bovendien sport ik veel, boks op de dinsdagavond met een goede vriend en één keer per jaar doe ik mee met de triatlon. Sporten ontspant en maakt mijn hoofd leeg. Op die manier houd je het lang vol. En…hoe drukker je het hebt, hoe meer tijd te kunt creëren.”

Prominent
De naam van Jochem van der Loos en de wijnen- en delicatessenspecialist Gransjean zijn als gezegd al twee decennia onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Van der Loos en delicatessen werden tot in de negentigerjaren van de vorige eeuw al vaak in één adem genoemd. Op meerdere plekken in Den Haag prijkte die combinatie prominent op winkelruiten en markiezen. Net als nu stond ook toen het predicaat ‘kwaliteit’ hoog in het vaandel. En de naam ‘Gransjean’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Niet toevallig de naam van de vorige eigenaar van de zaak, destijds ook al een begrip in de Archipelbuurt. “Alle reden om de naam Gransjean in ere te houden”, is de nuchtere conclusie van Van der Loos.

Het assortiment aan producten dat Gransjean voert, lijkt, zover het oog reikt, eindeloos. De in de diverse vitrines uitgestalde meest verrukkelijke combinaties van allerlei soorten van delicatessen als diverse patés en quiches, talloze harde en zachte kazen zowel uit de regio als verre streken in combinatie met mooie, bijpassende wijnen doet het water constant in de mond lopen. En vooral, het maakt de keuze voor zowel de vaste clientèle als de toevallige passant er niet altijd eenvoudiger op. Van der Loos herkent de besluiteloosheid en heeft voor de twijfelaars aan de andere kant van de toonbank een waardevol advies. “Je hoeft vandaag niet perse alles mee te nemen. Kom morgen gerust terug.”
Gransjean onderscheidt zich niet alleen in kwaliteit, maar zeker aan de diversiteit van – veelal – verse producten, die in veel gevallen van lokale producenten worden betrokken. Er komen volgens Van der Loos steeds meer Nederlandse producenten. “En juist omdat het vaak zo kleinschalig is, ontstaat er veel direct contact met je leveranciers.”

Ideale mix
Daarnaast is er volop keuze aan een ideale mix van geïmporteerde waar. Het importeren doet Gransjean overigens niet zelf. “Daar hebben we onze geselecteerde leveranciers voor en daar kunnen we dankzij het feit dat we hier in de Archipelbuurt aan de bovenkant van de markt zitten de beste producten vandaan halen. En er is markt voor kwaliteit, weten we hier als geen ander. Beter minder consumeren, maar wel goed. Vroeger liepen mensen met drie flessen wijn van vijf euro de deur uit. Maar ik geef liever een fles wijn van twintig euro mee, waarvan de herinnering blijft. Want als kwaliteit goed is, heb je minder nodig. Je kunt dan ook voor zowel ontbijt, lunch, borrel als avondeten hier terecht. Onestopshopping zoals dat heet.” Ook is Gransjean het adres voor relatiegeschenken en verzorgt het complete catering, maar ook de overbekende borrelplateaus. Van der Loos: “Het gaat om de beleving. De presentatie ervan, groot of klein, is bij ons altijd een lust voor het oog. De Archipelbuurt is relatief klein, maar we krijgen dagelijks veel klanten over de vloer van omliggende bedrijven voor onder andere belegde broodjes. Met die mensen ontstaat in de loop van de tijd een band. Het is daarom belangrijk dat het team van Gransjean, dat inmiddels uit negen mensen bestaat, kennis van zaken heeft. Dus neem ik medewerkers regelmatig mee op werkbezoek. De Nederlander is langzaam maar zeker gegroeid naar een bepaald niveau. Maar vaak ontbreekt de tijd bij de mensen om overdag wat uitgebreider wijnen en eten te proeven. De reden dat we jaarlijks evenementen organiseren, waar we proberen consument en producent met elkaar in contact te brengen. Op zondag 17 november pakken we vanwege het tienjarig bestaan dan ook groots uit.”

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..