Tekst: Business Haaglanden Fotografie: Arenda Oomen
De Haagse binnenstad kent volgens gemeentelijke cijfers 32 miljoen bezoekers in 2016. Daarmee heeft de groei van de afgelopen jaren zich doorgezet. Faillissementen hebben in onder meer de Spuistraat geleid tot leegstand. Daarin komt snel verandering, zegt Karsten Klein, wethouder Stedelijke Economie van de gemeente Den Haag.
Zeven van de 54 winkels in de Spuistraat staan leeg. “Wij ervaren dit niet als problematisch,’’ zegt Karsten Klein. “De stad is voortdurend in ontwikkeling en leegstand komt in cycli.’’ Problematisch wordt leegstand pas als dit zich langer dan een jaar voordoet. In het Haagse stadscentrum is daarvan volgens de wethouder geen sprake. Buiten het centrum concentreert de leegstand zich vooral in de Megastores en op de Leyweg. Hier wordt met vastgoedeigenaren gewerkt aan oplossingen.
“De Spuistraat was de A1-locatie van Den Haag,’’ zegt Klein. “Dat is de Grote Marktstraat nu.’’ Den Haag profileert zich met de Grote Marktstraat als de internationale winkelboulevard van Nederland. Daartoe is de straat in de afgelopen jaren grondig verbouwd. Nieuwe bestrating, spiksplinternieuwe panden, gekleurde verlichting in de donkere uren, banken met een modern kunstzinnige uitstraling behoren tot het straatmeubilair.
Internationaal
Grote internationale retailers hebben hun weg naar de stad gevonden en hun intrek genomen in de grote panden. Modezaak Primark met betaalbare kleding ligt in het verlengde van de Grote Marktstraat en huurt 8000 meter, noemt Klein. TK Maxx heeft haar deuren in oktober geopend en ook deze keten kent in Den Haag met 2500 vierkante meter een grote vestiging.
“Deze ontwikkeling zet door, want de Grote Marktstraat is een internationale winkelboulevard met internationale warenhuizen voor een breed publiek.’’ Voor het in het voorjaar leeggekomen V&D-pand zijn vier nieuwe huurders gevonden. De Franse sportzaak Decathlon neemt er zijn intrek. La Place zal op verschillende plaatsen in het pand aanwezig zijn. Het Canadese Hudson’s Bay opent naar verwachting in de zomer van volgend jaar op 18.500 vierkante meter zijn grootste winkel van Nederland. Het Spaanse modemerk Stradivarius neemt er ook in 2017 zijn intrek. De Grote Marktstraat is goed voor meer dan vijfhonderd nieuwe banen. “Ook banen voor lager opgeleiden die anders aan de kant blijven staan.’’
Huurcorrectie
Bij al deze ontwikkelingen is de Spui-straat met zijn omliggende straten in de schaduw van de Grote Marktstraat geraakt. Huurders vertrokken vanwege faillissementen. “De Spuistraat heeft nooit de potentie van de Grote Marktstraat gehad, omdat de panden veel kleiner zijn en de straat smaller is,’’ zegt Klein. “Maar er wordt nu geïnvesteerd in de panden. Ze worden geschikt gemaakt voor nieuwe winkelformules, in september is er een bijeenkomst met vastgoedeigenaren geweest. Het huurniveau voor nieuwe contracten ligt soms tot een derde lager.’’ Deze huurcorrectie vormt een deel van de oplossing.
Er zijn al serieuze gegadigden of contracten voor vijf van de zeven leegstaande winkelpanden in de Spuistraat, laat Klein weten. “Schoenenzaak Nolten bijvoorbeeld gaat zich er vestigen,’’ zegt hij.
Ander deel van de oplossing is de renovatie van de uitgestrekte gevel van het voormalige V&D-pand, stelt Klein. “Als die is aangepakt, krijgt de Spuistraat een heel andere uitstraling.’’
Naast de uitgebreide aandacht en investeringen in de winkelkern die de massa moet bedienen, wordt volgend jaar gewerkt aan de herinrichting van het Noordeinde. De winkelstraat voor het hogere segment suggereert een einde op de plek waar de wandelpromenade ophoudt . “Bezoekers keren daar om,’’ zegt Klein.
De straat verandert bij het paleis daarom in een voetgangersgebied. Om van het Noordeinde een geheel te maken, krijgt het gehele gebied dezelfde uitstraling met trottoirs. De bedoeling is dat dit nog meer het gebied wordt van exclusieve winkels, want luxury is hier het sleutelwoord. De Heulstraat wordt autovrij gemaakt. Het Noordeinde is een van de winkelgebieden met prioriteit waarvoor Den Haag 6 miljoen euro uittrekt. Ook de Denneweg wordt aangepakt. In het centrum gaat het tevens om de Boekhorststraat.
“Voor het Hofkwartier en het Noordeinde, steken we geld in marketing, uitstraling en branding. En bij de Denneweg is de parkeergarage bij het Tournooiveld belangrijk. Naast de grote winkelketens koesteren wij ook de lokale winkels die het verschil maken. Wij helpen hen zich gezamenlijk beter te profileren. Bijvoorbeeld met bijeenkomsten en de krant ‘The Hague’s Finest’.’’
Inzet
De gemeente investeert tevens in uiteenlopende samenwerkingsvormen. Bijvoorbeeld met Biz-en, maar evenzeer met de ict- en creatieve sector. “Hoe maak je je fysieke winkel zichtbaar op internet? Samen met de Kamer van Koophandel is een hackaton georganiseerd om ondernemers tools te bieden waarmee ze precies kunnen nagaan hoe zij online scoren en kunnen verbeteren.’’ Met Den Haag Marketing en contentmanagers wordt per winkelgebied aan online projecten gewerkt.
De techniek en creativiteit wordt zowel op het internet als in de winkel zelf toegepast. Klein noemt Shoeby als Haags voorbeeld waar consumenten in de winkel meer dan alleen het assortiment krijgen aangeboden. Hij noemt de aanwezigheid van een atelier, een vermaakservice en de mogelijkheid voor feestjes met kinderen in de winkel.
Ander voorbeeld is Collectiv aan de Prinsestraat. Hier zitten dertig pop-up ondernemers gezamenlijk in een winkel. Door uitbreiding komen vanaf 10 december ook winkels, werkplekken, lesruimten, toiletten en een fietsenstalling. “Het gaat om een uniek totaalconcept.’’
Klein stelt dat het belangrijk is om te experimenteren. De Haagse aanpak wordt landelijk opgeschaald. Daarvoor is de retail-innovatie-agenda met zestien landelijke partners en Den Haag als ‘living lab’ ondertekend. “Soms werkt een oplossing wel, maar soms ook niet. Als iets nieuws niet lukt, is dat niet erg. Het gaat erom dat je bekijkt wat de oplossingen kunnen zijn voor een vraagstuk. Dat je moet meebewegen met veranderingen is de enige manier om succesvol te zijn.’’