Hagenaars Raymond Rijnaars (l) (50) en Edwin Jansen (r) (51) stapten vanuit de muziekbusiness in de vastgoedwereld. Waar ze tot 2014 rockers als Anouk, Kane en Di-rect naar de top brachten, transformeren ze nu het Laakhavengebied van een no-go area in een populair woongebied: Waldo City. Alles wat de compagnons aanraken, lijkt te veranderen in goud.
“Niemand geloofde erin, maar toen we onze eerste 42 appartementen in twee uur hadden verkocht, hadden we het bewijs,’’ zegt Jansen over Waldo First, het wooncomplex aan de Waldorpstraat, vlak naast het spoor in de Laakhaven. Vanuit Waldo Tower, waar NU Projectontwikkeling van het duo is gevestigd, kijk je er direct op uit. Waldo First is een kavel van 42 betaalbare studio’s en bedrijfsruimten wijst Rijnaars aan. Na de oplevering volgden in hoog tempo vijfhonderd andere nieuwe woningen in de omgeving. Inmiddels hebben de compagnons 611 woningen opgeleverd in Waldo City.
Het project CalandDock met nog eens vijfhonderd woningen, winkels en parkeergarages, vormt fase 2. Naar verwachting is de oplevering halverwege 2020. Waldo City is dan volgroeid.
Het is opmerkelijk hoe de gebeurtenissen in het vastgoed parallellen vertonen met het verloop van hun carrières in de muziekwereld. Met tomeloze energie vertelt Jansen hoe hij halverwege de jaren ’90 in een kroegje aan de Piet Heinstraat een coverbandje hoorde spelen. Een zangeres in het achtergrondkoortje valt hem op. “Zij zong beter dan de leadzangeres.’’ Wie hij hoort, is de dan nog onbekende zangeres Anouk. Hij biedt haar aan een bandje rond haar persoon te formeren. Zij zegt geen nee. Jansen verzorgt hobbymatig de boekingen voor Anouk. “We toerden door het hele land.’’ Anouk is Rijnaars schoonzus en op die manier leert Jansen hem kennen. De aannemer en ingenieur voertuigtechniek doen samen hobbymatig de PR voor Anouk. Uiteindelijk richt Jansen vanuit passie AT – Anouk Teeuwe – Productions op. Ondanks dat rock dan totaal niet in is bij de jeugd, voelt Jansen dat er meer in zit. “Want zij is interessant.’’ Lastig praktisch puntje: Jansen heeft wel een aannemersbedrijf, maar nog geen uitgebreid netwerk in de muziekwereld.
Over dat netwerk beschikt buurman Golden Earringzanger Barry Hay wel. Laat Jansen nou net een verbouwing uitvoeren bij zijn buur als Anouk op dreef raakt. “Ik heb hem uitgenodigd naar een concert te komen. Hij wilde niet. Een half jaar heb ik aan zijn kop lopen zeuren om te komen kijken.’’ De aanhouder wint. Als Anouk op het Zeeheldenfestival op het Prins Hendrikplein optreedt en Jansen weet dat Hay die dag vrij is, kan de zanger niet meer weigeren. “Hij woonde er vlak om de hoek. Toen hij haar zag, vond hij haar direct geweldig. Hij zong nog drie nummers mee,’’ vertelt Jansen lachend. Hay is verkocht, neemt Anouk mee naar de studio, zorgt voor een platenlabelcontract en snel daarna breekt Anouk door met ‘Nobody’s Wife’.
Jullie bleven haar management doen?
Jansen: “Ja, ik was een soort omgebouwde timmerman, maar toen ik die kans zag om de muziek in te gaan, mijn passie, heb ik het aannemersbedrijf losgelaten. Timmeren kan altijd nog, dacht ik.’’
Hoe hadden jullie de taken verdeeld?
Rijnaars: “Edwin doet de voorkant en ik houd ervan een bedrijf te bouwen en aan te sturen. Structuur aan te brengen en zaken zoals de financiën, marketing en het juridische te regelen.’’ Jansen: “Werken aan de voorkant betekent het binnenhalen van nieuwe artiesten, met de muzikanten mee naar de studio, naar optredens gaan.’’
Jansen dichtbij de artiest en Rijnaars op de achtergrond?
Rijnaars: “Ja, maar ik heb bijvoorbeeld wel 12 jaar het management gedaan van de symfonische gothic rockband Within Temptation, omdat Edwin vol zat met andere artiesten. Within Temptation is na Nederland in Duitsland begonnen. De carrière in Europa en Azië, Zuid-Amerika volgde. Engeland was moeilijk om voet aan de grond te krijgen, maar toen we de Engelsen aan boord hadden, gingen we naar de Verenigde Staten. Fantastisch om die rijen mensen in New York te zien die naar jouw band komen kijken.’’
Missen jullie de muziekwereld?
Jansen: “We hebben in twintig jaar veel bereikt, maar ik mis het niet. Met nieuw enthousiasme zijn we aan nieuwe klussen begonnen die ons hart hebben.’’
Hoe kan het dat de gebeurtenissen die jullie meemaken in de muziekwereld van toen en in de vastgoedwereld nu ongeveer gelijk lopen?
Jansen: “Niemand geloofde destijds in rock en wij braken door met Anouk. Niemand geloofde in de nieuwbouwwoningen voor de Laakhaven. Als iemand ons zegt dat iets niet kan, werkt dat voor ons als een trigger.’ Er bestonden ook gemeentelijke plannen voor het Laakhavengebied. Dat zou een artistiek gebied worden.
Rijnaars: “Daarom zijn wij met AT Productions in 2008 verhuisd naar de RAC-hallen. Wij zouden andere bedrijven trekken. Maar de crisis brak uit. Er kwam niemand. We zaten in een verlaten gebied dat werd verwaarloosd. Mensen dumpten er koelkasten, er werd getippeld. Vrouwen die bij ons in dienst waren, konden ’s avonds niet alleen naar huis. Maar wij voelden dat er van dit gebied iets moois kon worden gemaakt.’’
Wanneer zijn jullie begonnen met de ontwikkeling van de eerste appartementen?
Jansen: “In 2014. Samen met onze huidige partners David Peters en Dennis Buis konden wij een goedkoop stuk grond van de gemeente kopen. Dichtbij de Haagse Hogeschool, dichtbij het station. Daar konden we studio’s van rond de 60.000 euro bouwen waar vraag naar is. Ouders konden 100.000 euro belastingvrij aan hun kinderen schenken. Wij hebben een rekensom gemaakt.’’
Hoe heb je het project verder van de grond gekregen?
Jansen: “Door de beste animatiefilm die er bestaat te maken met een bedrijf uit de Verenigde Staten. Hij duurt 8 minuten en legt precies uit waar het gebied ligt en wat de omgeving biedt. Als je eerst die film ziet en met dat beeld op je netvlies door het gebied rijdt, zie je het met andere ogen. Dat was belangrijk voor internationale beleggers. Zij gingen erin mee.’’
Hoe hebben jullie de studio’s aan de man gebracht?
Jansen: “Wij gebruikten een andere verkoopmethode. Geen tekeningen op papier, maar twee mannen met baarden en een biertje in de hand op de foto. “The Waldo, living at #yourselfie noemden we het,’’ Hij lacht. “Toen in twee uur alles was verkocht, hadden wij het bewijs dat de wil om in de buurt te wonen er was, dat de wil om te kopen er was en hadden we bewezen dat het concept aansloeg. Van daaruit zijn we verder gegaan.’’
Aan welke projecten werken jullie momenteel?
Jansen: “We zijn bezig met planontwikkeling voor de Binckhorst en de Plaspoelpolder waar wij vijftienhonderd tot tweeduizend woningen en bedrijfsruimten willen bouwen. En dat doen we met dezelfde motivatie en energie als waarmee wij in de muziek stapten. Wij gaan tot het gaatje.’’