9.3 C
Den Haag
woensdag, december 25, 2024

Schulden spreiden

Onze edities

lentze_7692

Michaël Lentze,

Notaris en Registermediator, Ellens & Lentze, Notariaat en Mediation

Als ondernemer moeten we veel verschillende touwtjes in handen houden. We moeten van alles voor en met het personeel regelen. Er is vastgoed om te beheren. Er zijn inkopers en leveranciers om tevreden te houden. En natuurlijk zijn er onze klanten die we onze diensten of producten zo goed mogelijk willen aanbieden. Het is dan ook overzichtelijk en handig zo veel mogelijk van die touwtjes onder één noemer te vatten. Om zo veel mogelijk in een en dezelfde map te kunnen wegschrijven.

Veel van ons hebben de hypotheeklening, het bedrijfskrediet, de rekening courant en de financiering van een overname bijvoorbeeld bij één bank ondergebracht. Aan de ene kant is dat handig. U heeft steeds te maken met dezelfde contactpersoon. Er is meteen inzicht in de gehele financiële situatie en het scheelt wellicht iets in de transactiekosten. Aan de andere kant brengt het juist voor ondernemers ook risico’s met zich mee.

Handig of een risico?

Zo staat in de meeste een hypotheekakten dat de bank niet alleen de hypotheekschuld maar al uw schulden bij die bank – of het concern waar die bank bij hoort! – op kan eisen als u niet meer aan uw verplichtingen kunt voldoen.

En heeft u privé meegetekend voor uw bedrijfskrediet, vaak tot een bepaald bedrag, dan geldt uw huis automatisch als onderpand voor uw bedrijfsschuld als uw hypotheek en uw bedrijfskrediet bij dezelfde bank zijn geregeld.

Natuurlijk betaalt u elke maand netjes uw hypotheek. Toch kan er door gewijzigde voorwaarden bijvoorbeeld een moment komen dat uw bank wil dat u uw openstaande bedrijfskrediet sneller aflost. Als dat niet kan, omdat u niet de financiële ruimte heeft elke maand een paar honderd euro extra af te lossen, kan dat problemen veroorzaken. Een bank kan in zo’n geval wijzen op de overwaarde van uw huis en eisen dat u uw woning verkoopt. Soms zijn ze nog zo vriendelijk te vragen of u dat zelf wilt regelen omdat zij de woning anders op een veiling aanbieden. Hoe dan ook lopen zakelijke problemen zo over in uw privéleven en andersom. En dat is precies wat een ondernemer wil voorkomen.

Balans

De balans tussen privé en werk is voor elke ondernemer een uitdaging. In tijd en in geld. Privézaken moeten zoveel mogelijk veiliggesteld zijn als het minder goed gaat in het bedrijf. En vice versa uiteraard.

Dus ook al lijkt het handig en verstandig om alle financiële zaken bij dezelfde bank onder te brengen, toch kan het uw gevoel van zekerheid en rust vergroten als u dat juist niet doet. Bent u zich bewust van de risico’s, zakelijk en privé, die u loopt?

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..