Waar Europese steden als Barcelona, Venetië en niet in de laatste plaats onze eigen hoofdstad dagelijks worden overspoeld door massa’s toeristen – dit niet zelden tot groot ongenoegen van de lokale bevolking – daar mag Den Haag, als het aan het nieuwe bestuur van het Haags Hotel Overleg ligt, juist een paar tandjes extra bijzetten om de stad aantrekkelijker te maken voor zowel toerist als ondernemer. Ook voor het organiseren van festivals en internationale congressen is volop ruimte en gelegenheid in de residentie. “Want deze unieke stad aan zee heeft zoveel meer te bieden.”
De nieuwe club bestuurders bruist niet alleen van de energie, het zit ook nog eens boordevol nieuwe ideeën om, zoals ze het zelf omschrijven ‘hun’ Den Haag eens en voor altijd van het stoffige imago van ‘ambtenaren- en slaapstad’ af te helpen. En dat werd hoogtijd. Want één ding staat als een paal boven water voor de zes aanwezige bestuursleden, een stad als Den Haag kan zich met zijn rijke cultuur en eeuwenoude historie makkelijk meten met zijn grote broertje Amsterdam en of welke andere stad in het land. Sterker nog, het heeft eigenlijk zoveel méér te bieden.
Naamsbekendheid
“Laat die kwaliteiten die je als stad in huis hebt dan ook zien, vinden wij als bestuur”, zegt Remco van der Jagt, General Manager van Moxy en Residence Inn in de Muzetoren. En vervolgens: “Om die grauwsluier eens en voor altijd af te werpen, daar moet je wel je luie stoel voor uit en de mouwen opstropen. Dus is de tijd van rustig achteroverleunen voorbij en zal je de boer op moeten om de naamsbekendheid van de stad te vergroten. Het doel, Den Haag profileren als dé stad, waar zowel de toerist, de ondernemer als de corporate events graag komt en vooral terugkomt.”
Een duidelijke missie derhalve, die het bestuur van HHO zichzelf ten doel heeft gesteld. “Maar”, klinkt het bijna in koor, “we slagen alleen in onze opzet als alle partijen en met name de gemeente Den Haag zich hier hard voor willen maken. En dat vertrouwen wordt almaar groter.”
Het bestuur van HHO ziet elkaar gemiddeld één keer per maand. Dat ze elkaar hierdoor beter leren kennen, is natuurlijk prachtig, ervaren alle zes. Echter de primaire doelstelling is om meer naar buiten te treden en een collectieve vuist te maken naar bepaalde instanties en autoriteiten. “We willen ons meer laten gelden en het moet vooral over de inhoud gaan”, zegt Yvonne van der Klaauw, General Manager van Hotel Des Indes, tevens gastvrouw voor deze bijeenkomst, namens iedereen te spreken. “Het is de bedoeling dat we onderling meer samenwerken, elkaar automatisch opzoeken en op deze manier als team naar buiten treden. We willen allemaal uiteindelijk het beste voor de stad en onze hotels.”
Alarmklokken
Het is niet alleen een kwestie van het luiden van de alarmklokken, het is tijd voor actie. Voorzitter Thomas Kortleve, sinds 1 oktober van het afgelopen jaar General Manager van het Leonardo Royal hotel Den Haag Promenade, steekt niet onder stoelen of banken dat de 35 bij HHO aangesloten hotels met name dit jaar te kampen hebben met een onderbezetting van de bedden. “We moeten als stad veel meer aan de weg timmeren. En daar hebben we alle stakeholders en met name de gemeente Den Haag hard bij nodig. Het is begrijpelijk dat men in het IJspaleis niet zit te wachten op massa’s toeristen als in Amsterdam, waar je bij wijze van spreken over de hoofden kunt lopen. Ook het HHO wil dit niet. Dat Den Haag buiten de eigen stadsgrenzen niet of nauwelijks bekendheid geniet, dat is niet alleen onterecht, het heeft verregaande consequenties onder andere voor de gehele toeristenindustrie. Wil je als bezoeker Den Haag beter leren kennen, dan heb je daar minstens een paar dagen voor nodig. Diezelfde bezoeker zal je dan ook een handje moeten helpen door te vertellen wat de stad te bieden heeft en vooral waar je moet zijn. Meer toeristen voor langere periodes, dat houdt automatisch in dat je als hotel meer boekingen krijgt. Niet alleen de hotelbranche, de gehele toeristenindustrie, van horeca tot musea en van expositie tot de paleizen pikt op die manier zijn graantje mee. Hier zit ook de crux van het verhaal.”
André Aaij, General Manager The Hague Marriott Hotel, vervolgt: “HHO behartigt dus niet alleen de belangen van de 35 aangesloten hotels. De doelstelling is vele malen breder, namelijk de totale markt versterken, bekendheid aan de stad geven en tevens, maar zeker niet onbelangrijk, het economisch klimaat bewaken en waar het kan versterken, wat weer bijdraagt aan een gezonde arbeidsmarkt. Want wat velen niet beseffen, in de hotelbranche in Den Haag zijn momenteel duizenden mensen werkzaam.”
Uitdaging
Ellen de Boer is General Manager van Carlton Beach Hotel. Haar stelling is duidelijk: “De intentie vanuit het HHO is om de stad Den Haag een sterker internationaal karakter te geven. Als citymarketing goed op de kaart staat dan profiteert elk hotel uiteindelijk daar individueel ook van. Als groep ben je altijd sterker…en veel slagvaardiger.”
Er wacht het bestuur en zijn leden van HHO dus een fikse uitdaging. Daar is secretaris Stephan Koelemans, in het dagelijks leven als General Manager verbonden aan Inntel Hotels in Scheveningen, zich terdege van bewust. “Zoals al eerder gezegd, we zullen gezamenlijk moeten optrekken met stakeholders als de gemeente Den Haag, The Hague and Partners (in opdracht van de gemeente verantwoorde-lijk voor onder andere marketing en acquisitie van de stad, red.), Horeca Nederland, het MKB om een paar voorbeelden te noemen. Alleen onder die voorwaarden heb je een kans van slagen. En uiteraard zullen onderwerpen als ‘duurzaam’ en ‘groen’ in de plannen een belangrijke rol innemen. En dat laatste mag het lobbyen om bijvoorbeeld internationale congressen naar Nederland te halen niet in de weg staan. Er is ook nog iets als een economisch belang.”
Het is niet alléén de toerist die een paar dagen in Den Haag verblijft, waar HHO zijn pijlen op richt. Ook het vestigings-klimaat voor ondernemers kan volgens allen een positieve impuls gebruiken. Dat geldt ook voor het binnenhalen van internationale congressen, waar in Den Haag volop mogelijkheden voor zijn.
Met de NAVO-top van 24 tot en met 26 juni volgend jaar in het World Forum, heeft Den Haag de eerste uitdaging al in het verschiet. Een uitgelezen moment om de stad in al zijn schoonheid en zijn rijkdommen aan de hele wereld te laten zien.