Testrit: Kia EV6
Kia adverteert zelf met de slogan “High performance elektrische crossover” en dat is het zeker. Wat er niet bij vermeld wordt is dat deze auto echt bomvol met opties zit die ik eigenlijk alleen gewend ben van de bekende premium merken. De EV6 rijdt erg comfortabel en stuurt lekker strak de bochten in. De draaicirkel moest ik even opzoeken, maar is 11,6. Binnen in de auto is het ook op de snelweg lekker stil, tenminste als je het ietwat schelle audiopakket uitzet. Daar ligt nog wel een verbeterpunt. De sportstand van de auto is lekker sportief en geeft de auto een dynamische rijervaring. Ik ben gewend om veel met cruise control te rijden en was benieuwd of ik snel met de Kia uit de voeten kon. De bediening is intuïtief en binnen mum van tijd waren bedieningsknoppen blind te bedienen. In Nederland heeft de Kia EV6 een vanaf prijs van 44.595 euro. De 77,4 kWh 585 pk GT automaat AWD, een zuiver elektrische versie, is de duurste uitvoering en kost 63.595 euro. Ik ben zeker benieuwd hoe deze in praktijk rijdt en zal een proefritje aanvragen bij de dealer of zelfs een weekendje weg …
Uitgaande van mijn eigen lengte van 182 cm heeft de auto achterin ook voldoende beenruimte . De stoelen geven goede steun en zijn voldoende instelbaar. De EV6 heeft de hoogste veiligheidsbeoordeling gekregen bij een crashtest van EuroNCAP, de toonaangevende en onafhankelijke veiligheidstestorganisatie. Ik kan me daar levendig iets bij voorstellen, want met de De HUD (Head Up Display) die je alle info geeft die je wenst, kijk je nauwelijks naar het gewone dashboard en met de ondersteuning van de vele veiligeheidssystemen met zelfs camera’s voor de blinde hoeken geeft het een zeer ontspannen rijervaring. Ik geef mijn rijervaring in deze crossover een 9.