Met een kleine twee miljoen in- en uitgaande passagiers is Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een belangrijk onderdeel van de dynamiek in onze regio. Algemeen directeur Ron Louwerse praat ons bij over lopende zaken en de kortgeleden verschenen Missie, Visie en Strategie 2025 voor de luchthaven.
Betekenis voor de regio
In zijn kantoor met uitzicht op de start-landingsbaan vertelt Ron Louwerse enthousiast over de ontwikkeling die de luchthaven sinds zijn aantreden in 2016 doormaakt: “We kijken op dit moment met name naar wat we voor de regio kunnen betekenen. Het is dan ook onze prioriteit om de regio onderdeel te maken van de dagelijkse procedures. Want de mogelijkheden zijn legio, dat kun je zien aan de projecten die we zijn gestart. Zo werken wij samen met TU Delft en is er een strategische samenwerking met het Albeda college, binnenkort met vestiging op de luchthaven, waarin RTHA medewerking verleent aan het versterken en realiseren van de onderwijsdoelstellingen van deze aanbieder van bedrijfsopleidingen.” In het al eerder genoemde document Missie, Visie en Strategie 2025 zijn dan ook vier duidelijke pijlers opgenomen die het geheel moeten dragen: Het realiseren van de ultieme passagiersbeleving, optimalisatie en verduurzaming van de bedrijfsprestatie, het zich aanbieden als innovatief knooppunt voor de regio en een nog betere verbinding met de regio als geheel.
Internationale contacten
Door de implementatie van de nieuwe plannen is ook de naamsbekendheid hierdoor toegenomen, Niet onbelangrijk want je kijkt er van op hoeveel zakenmensen en ambtenaren nog steeds via andere luchthavens vliegen, terwijl ze in Rotterdam of Den Haag moeten zijn. Den Haag op de kaart zetten als eindbestemming is dan ook een interessante uitdaging voor ons en een die direct haar vruchten afwerpt voor de regio”.
Blik op de toekomst
Met bijna twee miljoen passagiers zit RTHA aan haar tax als het om de toegestane geluid voor de regio gaat. Volgens Louwerse is het van groot belang om zo snel mogelijk naar de mogelijkheid tot uitbreiding van het aantal vluchten te kijken: “De geluidshinder-quota voor RTHA is gebaseerd op cijfers uit de jaren negentig van de vorige eeuw en inclusief vluchten van bijvoorbeeld traumahelikopters. Die laatste categorie vluchten neemt nu 25 procent in van de toegestane geluidshinder voor de regio, vooral omdat het inzetten van helikopters met de jaren aanzienlijk is gestegen. De plannen die wij hebben opgesteld voor de uitbreiding van de luchthaven, de aanvraag luchthavenbesluit, zal binnenkort worden ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In onze plannen worden helikoptervluchten vervangen door lijnvluchten, wat een flinke en gewenste groei van de commerciële vluchten op RTHA zou kunnen betekenen!”