Tekst: Philip Fokker
Het zijn turbulente tijden in de financiële wereld maar gelukkig trekt de economie weer aan. Een goed moment om vooruit te blikken naar 2016 met een aantal financiële experts, onder het genot van een goede lunch. Wij nodigden Henk Werlemann (Rabobank Regio Den Haag) en René Moerland (ABIN accountants en adviseurs) uit voor een ronde tafelgesprek.
Vernieuwde Harbour Club Kitchen
Bij het vernieuwde Harbour Club Kitchen aan de Dr. Lelykade nemen wij plaats aan de grote houten tafel in de speciaal voor dit soort bijeenkomsten gereserveerde ruimte. Een ieder kan deze bijzondere plek afhuren met een privé terras aan de waterzijde, waarbij ook een kok kan worden ingehuurd die voor het eten zorgt tijdens een borrel of na een vergadering. De gerechten die wij van de nieuwe kaart krijgen zijn prima verzorgd en smakelijk: verschillende sushi’s, vlees op de grill en een goede friet.
Terugblik 2015
Henk Werlemann merkt als directeur MKB van Rabobank Regio Den Haag op dat het vertrouwen bij ondernemers weer aan het stijgen is. Onderzoek naar bestaande verdienmodellen is volgens hem belangrijk in een snel veranderende wereld. Innovatie bij zowel MKB-ers als financiële instellingen is essentieel omdat blijkt dat nieuwe verdienmodellen (denk Airbnb, Uber) oude markten in korte tijd kunnen ontwrichten. Ook zijn er tijdens de crisis volgens Henk Werlemann meer bedrijven opgestaan die financiële diensten aanbieden. Een dialoog met klanten om de toegevoegde waarde van de zakelijke relatie onder de loep te nemen is een van de aspecten die voor ondernemers en de bank steeds belangrijker wordt de komende jaren.
René Moerland haakt hierop in door te zeggen dat de dialoog met partijen over hun bedrijfsvoering ook iets is dat in 2015 steeds belangrijker is geworden. Kon je vroeger makkelijk een lening afsluiten als je financieel gezond bleek, nu is er voor een krediet een businessplan nodig. Henk Henk Werlemann onderstreept dit; het invullen van een financieringsaanvraag alleen is niet meer voldoende. Daar waar men vroeger keek naar het verleden van een klant wordt nu ook naar de toekomst en de visie gekeken. Bij de Rabobank kijkt men zelfs nog breder: wat is het netwerk van de aanvrager, kan er ook financiering gevonden worden bij familie of via crowdfunding wellicht? Financiële instellingen hebben steeds meer de taak van regisseur, ook omdat mensen door het internet zelf een stuk beter geïnformeerd zijn. Bij ABIN werken ze samen met Symbid, een organisatie die gespecialiseerd is in crowdfunding en sinds kort, met The Funding Network, dat zich ook richt op het in kaart brengen van het juiste financieringsnetwerk voor ondernemers. René Moerland merkt meer durf bij zijn klanten en draaide een goed jaar in 2015. Ook zijn taak als accountant en adviseur verandert: van puur cijfers naar automatisering en real time advies.
Visie voor 2016
Registeraccountant René Moerland denkt dat het komende jaar liquiditeit het meest belangrijk gaat worden voor ondernemers. Vooral bij grotere klanten ziet hij dat zij hier al meer op gaan inzetten. Voor het ondernemingsklimaat zou het goed zijn als de betalingstermijnen korter zouden worden. Henk Werlemann is het volkomen met hem eens. Een sneller circulerende geldstroom is voor alle ondernemers prettig, lange betalingstermijnen uit de crisistijd zorgen voor een rem op de dynamiek. Daarnaast zien beide heren ook dat de bedrijven die het best draaien, bedrijven zijn die hebben ingezet op automatisering. Voor René Moerland zijn dat klanten in het IT en ICT segment; naar hun diensten is steeds meer vraag. Want automatisering zorgt voor een snellere bedrijfsvoering en dat is wel zo handig met het rappe verschuiven van verdienmodellen in sommige sectoren. Bij de Rabobank is natuurlijk beveiliging van het geautomatiseerde proces een must. Helemaal nu een klant online een financieringsaanvraag kan doen, inclusief normering, tot wel 1 miljoen euro. Vanuit de markt bleek hier een enorme behoefte aan te zijn, tijd is immers geld voor de ondernemer. Die automatiseringsslag wordt de komende jaren steeds belangrijker. Voor René Moerland heeft dat zijn weerslag op de incasso en facturering. Door de automatisering van bijvoorbeeld het financieringsproces, zijn er veel minder mensen bij betrokken, waardoor het allemaal sneller kan. Overschrijfslagen behoren hierdoor tot het verleden.
Nieuwerwets maar ook ambachtelijk
Doordat veel ‘simpele’ taken in de toekomst geautomatiseerd worden verdwijnen veel functies. René Moerland vertelt dat hij steeds meer ondernemers ziet die een goede boterham kunnen verdienen door zich te specialiseren. De ambachtelijke vakman – van fietsenmaker, via barbiers naar ijsverkopers – kent in steden een grote opmars. Maar ook gespecialiseerde digitale diensten worden door de nieuwe generatie ondernemers (internationaal) aangeboden. Henk Werlemann merkt terecht op dat digitale ontwikkelingen uit de privésfeer ook het bedrijfsleven binnensluipen. Als voorbeeld geeft hij de chatfunctie op de Rabobank site waar een medewerker een sitebezoeker vraagt of zij hem kan bijstaan met “persoonlijk” advies. Want dat is volgens Henk Werlemann een grote uitdaging: wel de digitale snelheid bieden zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. De band met de klant is belangrijk aangezien de bankenwereld toch een tak is waar de ‘gun factor’ een grote rol speelt. Daarbij heeft Rabobank het uitgangspunt dichtbij haar klanten te willen zijn op persoonlijke wijze, ook virtueel. René Moerland sluit hierbij aan met de opmerking dat klantencontact essentieel is, het behouden van klanten is in een dynamische wereld nog belangrijker geworden. Volgens hem moet dat de insteek voor 2016 zijn: volledig automatiseren van de corebusiness, met behoud van klantencontact.
Robbert-Jan Brugman, Bazuin en Partners:
Ik zie al een geruime tijd dat ondernemers en met name de mkb-ers weer positief zijn: positief over 2015 en enthousiast over 2016. Uiteraard is men nog steeds wel voorzichtig, maar zeker ook positief! Dit uit zich in het sneller uit handen geven van vorderingen omdat men ziet dat er ook bij de debiteur/ niet betalende klant een verbetering in de verhaalbaarheid van de vordering te constateren is. Dit komt vooral ook door de benadering van ons kantoor: het leveren van maatwerk. Onze zienswijze heeft het beoogde effect: wie kwaliteit en resultaat wenst, is bereid om te investeren in de expertise die wij bieden. De klanten waren voorheen door de crisis ‘bang’ en ‘voorzichtig’ om hun vorderingen uit handen te geven. Met een aantrekkende economie zie ik steeds meer ondernemers die via Bazuin & Partners een duidelijk signaal afgeven: “Mijn rekeningen moeten betaald worden en daar assisteert Bazuin & Partners als profesioneel partner bij.”