We houden u als ondernemer graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Vandaar dat we drie professionals uit de Haagse reclame- en marketingwereld uitnodigden voor een rondetafelgesprek. Petrouska van Loon (SocialLane), Jeroen Smits (Auke Communicatie ) en Onno Schaap (AVEQ Groep) werden bij strandrestaurant De Waterreus gastvrij ontvangen en schoven aan om van gedachten te wisselen op deze bijzondere lokatie.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in jullie vakgebied?
Jeroen Smits: Wij worden steeds vaker gevraagd om onze voorstellen te onderbouwen met cijfers. Terwijl je begin 2000 vaak een budget kreeg en dan aan de slag kon. Online is inmiddels alles meetbaar geworden. Maar voor het stellen van de juiste onderzoeksvragen is ervaring essentieel, wil je de cijfers goed kunnen interpreteren. Daar komen wij als professionals om de hoek kijken. Als ik naar OOH (Out of Home) kijk kan je in de Haagse regio meer bereiken dan voorheen omdat meer regionale campagnes mogelijk zijn, in het verleden had een nationale adverteerder altijd voorrang. Zo kunnen we dus nog meer specifiek én generiek een merk onder de aandacht brengen.
Petrouska van Loon: On- en offline wordt vaak gecombineerd en online is belangrijk om de juiste metingen te kunnen doen. Veel bedrijven denken echter dat zij er met een website en een Facebook pagina wel zijn qua online strategie. Maar het gaat nou juist om de kwaliteit van het bereik: wie zijn je potentiële klanten en is je website wel goed vindbaar? Ook wijst onderzoek uit dat consumenten dagelijks zoveel informatie moeten verwerken dat je pas hun aandacht krijgt als je ze betrekt bij je campagne, door bijvoorbeeld een filmpje of een andere actie.
Onno Schaap: Inderdaad, de combinatie on/offline kan goed werken, mits op de juiste manier ingezet. Begin geen Facebookpagina als je niet de tijd hebt deze te managen. Goed reageren op de meest uiteenlopende reacties is namelijk erg belangrijk en kan je vertrouwen enorm vergroten bij de consument. Van online is het resultaat perfect meetbaar maar impact creëer je in mijn ogen zeker ook door gebruik te maken van pr, print, billboards en eventueel radio & tv. Het succes van een goede offline campagne zie je direct terug in je online resultaten als het goed is. Na het plaatsen van advertenties of een tv reclame schieten je online cijfers omhoog.
Wat kunnen klanten zelf doen voordat ze jullie expertise inschakelen?
OS: Het is allereerst belangrijk om kritisch naar je eigen organisatie te blijven kijken. Je moet niet iets willen omdat de concurrentie iets doet. Visualiseer eerst een duidelijk doel, dan is het makkelijker om een strategie te bepalen waarmee je dat doel nastreeft. Zo kom je ook uit bij een veel originelere insteek voor een campagne! Die frisse blik stimuleren wij binnen AVEQ Groep door bijvoorbeeld onze ontwerpers te laten rouleren.
JS: Kijk, wij zijn zelf ook ondernemers. Het is dus voor ons inspirerend om anderen te horen praten over hun ideeën en die komen toch het meest tot hun recht als daar eerst over is nagedacht. Maar wat minstens zo belangrijk is, is dat de juiste mensen intern bij dit proces worden betrokken. Als de directeur uiteindelijk de beslissing over een campagne neemt, betrek hem dan ook bij de voorgesprekken zodat wij als adviseurs direct met de beslissers spreken die tevens hebben meegedacht. Dit werkt vaak een stuk effectiever is mijn ervaring.
PvL: Wij krijgen veel strakke websites van ontwerpers te zien, een schitterende auto als het ware. Maar de back end, dat wat onder motorkap zit, is een rommeltje, waardoor die mooie site slecht vindbaar is. Daar schuilt de kracht van SociaLane; in het gebruik van de juiste SEO’s, het optuigen van pagina’s en het schrijven van de juiste content waardoor de site wél goed zichtbaar wordt bij relevante doelgroepen.
Wat is onmisbaar in een goed marketingpakket?
PvL: Voor online is dat absoluut goede content die regelmatig ververst wordt. Het bijhouden van blogs is écht een vak, iets waar wij inmiddels een poule van tekstschrijvers voor hebben. Daarnaast is het ook leuk om een nieuwe techniek in te zetten, zoals onze Periscope reporter voor evenementen en beurzen die live (video) verslag doet.
JS: Herkenbaarheid is wat ons aangaat onmisbaar. Probeer niet iedere keer iets nieuws maar tuig een solide lange termijn campagne op. Creëer een rode draad in je marketing verhaal, een signatuur. Binnen dat concept kun je dan altijd out of the box denken, zoals een guerrilla campagne.
OS: Ga een lange termijn relatie aan met je adviseur. Want uiteindelijk wil je ook lange termijn relaties opbouwen met je klanten en afnemers. Dat maakt het ook makkelijker om gaandeweg betere doelen te stellen waardoor je je mediastrategie steeds meer aanscherpt. Binnen deze strategie kun je dan nieuwe tools gebruiken want techniek en bijbehorende mogelijkheden blijven zich ook verbeteren. Zo maken wij al jaren voor een Ministerie nominatievideo’s van bedrijven die een opvallende bijdrage leveren om het verkeer veiliger te maken. Naast ‘de mensen aan het woord’ wil je ook de kijker de gevolgen in de praktijk laten zien. Dit jaar ging de video onder meer over speciale fietspaden. Hier hebben we mooie drone beelden voor geschoten, iets wat we een paar jaar geleden nog nog niet zo makkelijk deden.
Laten we een klein budget eens als uitgangspunt nemen bij de volgende vraag: Van welke (nieuwe) tools moeten ondernemers gebruik maken voor hun campagnes?
OS: Een goede huisstijl is van levensbelang en de belangrijkste uitgave in mijn optiek. Beknibbel hier dan ook niet op en laat je visitekaartje drukken, print ze niet zelf uit. Ik merk vaak dat bedrijven in hun eigen vak erg professioneel zijn maar zich niet zo presenteren. Vertaal de sfeer van jouw organisatie in je huisstijl, zodat dat in evenwicht is en je jezelf de professionele uitstraling aanmeet die je verdient.
PvL: Uitstraling is zeker belangrijk, niet alleen in je beeldtaal maar ook in een consequente toon in je geschreven content. Hierdoor bouw je een band met klanten op én maak je je website per geschreven blog bijvoorbeeld nog beter vindbaar. En als je een klein budget hebt, zorg dan in ieder geval dat je de juiste en goedkope Google tools gebruikt, zoals bijvoorbeeld Google Analytics.
JS: Afgezien van de eerder genoemde punten is het zeker met een klein budget zeer van belang dat je efficiënt te werk gaat. Iets dat helemaal gratis is en wat ik erg weinig zie is intern onderzoek naar de manier waarop klanten bij een onderneming terecht komen. Laat je personeel standaard bijhouden hoe iemand die telefonisch contact opneemt je heeft gevonden. Hebben bestaande klanten de campagne misschien wel op de tram of bus voorbij zien komen? Want voor een analoge optimalisatie van campagnes is nou juist die informatie heel erg belangrijk. En neem dan geen genoegen met antwoorden als: ‘via de website’ & ‘via via’ maar vraag door, want zoals het spreekwoord luidt: Kennis is macht