8.2 C
Den Haag
zaterdag, december 21, 2024

Rabobank steunt sociaal ondernemen

Onze edities

Tekst: Philip Fokker Fotografie: Rob Schippers

Bezoekers van de Werkfabriek worden bij binnenkomst gastvrij ontvangen door de receptiemedewerkers. Vanuit de met staal omrande ramen valt het licht in de publieke ruimte op de begane grond. Centraal staat een lange tafel, naast de open keuken is een hoek ingericht als woonkamer. Oprichter Ian Smeyers en zijn Rabobank accountmanager Tijs Roubos nemen er plaats voor een gesprek over deze bijzondere ‘coworking community’.

Wat is de ambitie en visie van de Werkfabriek?

Ian Smeyers: Winst maken komt voor veel ondernemers niet meer op de eerste plaats. Zij zijn op zoek naar duurzame partners en afgestudeerden willen vaak liever bij zulke werkgevers aan de slag. Deze visie manifesteert zich in de Werkfabriek. Ondernemen zou altijd met een sociale ondertoon moeten gebeuren, dat is iets wat ik anderen wil meegeven. Huurders van units of flexibele abonnees die voor ons kiezen zijn onderdeel van een gemeenschap van sociale ondernemers. Maar externe partijen zijn ook van harte welkom voor sessies, met tussendoor een goede biologische lunch.

Hoe past deze insteek bij de ambitie & visie van Rabobank?

Tijs Roubos: Als coöperatieve bank kunnen wij ons helemaal vinden in een benadering die niet puur om winst draait maar ook sociale betrokkenheid stimuleert. Samen met Ian kijken we wat we binnen zijn filosofie van het bijeenbrengen van partijen kunnen betekenen. Het leuke aan mijn baan als accountmanager is dat juist het bij elkaar brengen van mensen belangrijk is. Hierdoor ben ik altijd op zoek naar creatieve en ondernemende gemeenschappen; de Werkfabriek is daarvan een goed voorbeeld.

Ian, hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?

IS: In de twintig jaar als ondernemer heb ik met alle grote banken kennis mogen maken. De Rabobank onderscheidt zich door het persoonlijke contact met hun klanten en doordat zij duidelijk een band hebben met de regio waarin zij werkzaam zijn. Het stereotype sociaal ondernemer verdwijnt gelukkig een beetje, de geiten wollen sokken, zeg maar. De Rabobank koppelt sociale betrokkenheid aan een commerciële insteek. Betrokkenheid zonder een te zachte kant, zonder gepamper. Een ideale mentaliteit als huisbankier van de Werkfabriek.

Kunnen jullie nog iets meer vertellen over de samenwerking?

IS: Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en Rabobank hebben mij de hypotheek verstrekt. Sociale betrokkenheid uit zich bij Rabobank ook in de oprichting (samen met de gemeente – BSH) van de Social Club. Doel van de Club is om zoveel mogelijk gevestigde ondernemers te laten aanhaken zodat zij nieuwkomers kunnen helpen een vliegende start te maken. De Werkfabriek werkt ook nauw samen met de Social Club.

TR: Het is fantastisch om te zien dat je op deze wijze een koopfinanciering kunt regelen voor een ondernemer. Een samenwerking met een lokale klant én externe partijen die allemaal hetzelfde nastreven: het realiseren van een samenleving waarin sociale betrokkenheid een grotere rol speelt.

Hoe zien jullie de toekomst voor de Werkfabriek?

IS: Het stempel ‘sociaal ondernemen’ moet de standaard voor ondernemers gaan worden. De Binckhorst mag hierin als locatie een nog belangrijkere rol gaan spelen. Creatieve oplossingen zoeken voor mensen met een afstand tot de markt is bijvoorbeeld een uitdaging. Maar ik zie deze locatie ook als hub waar ondernemers en ambtenaren hun auto parkeren om daarna met de vouwfiets naar hun afspraak te touren. Óf dat zij hun gesprekspartner naar de Werkfabriek laten komen natuurlijk!

TR: Die maatschappelijke verandering proef ik als accountmanager ook in mijn klantencontact. Wij plannen uiteraard al bijeenkomsten in de Werkfabriek want het is dé locatie om op de hoogte te blijven van de actuele creatieve en sociale ontwikkelingen in de Haagse regio. Het feit dat wij hier aan hebben bijgedragen en dat ondernemers er nu ook van kunnen profiteren, is natuurlijk extra inspirerend!

Rabobank Regio Den Haag
www.rabobank.nl/regiodenhaag
Twitter @RaboRegioDH

De Werkfabriek
www.werkfabriek.org

Twitter @Werkfabriek

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..