Net als veel andere Nederlanders, werken de Rabobank adviseurs in deze tijd vanuit huis. Online adviseren de adviseurs hun klanten over diverse vraagstukken. In het begin van de crisis gingen de gesprekken met name over financieringsoplossingen en uitstel van aflossingsverplichtingen. Nu kijken ondernemers ook weer vooruit. Ellen Hoogenraad en Tom Hijnen, twee MKB adviseurs bij Rabobank Regio Den Haag, vertellen over hun ervaringen.
Tom, hoe heb jij de omslag naar volledig thuis werken opgevangen?
Tom Hijnen: ‘Aangezien in het begin de kinderopvang dichtging, zijn mijn vrouw en ik in dagelijkse ‘shifts’ gaan werken. Allebei werkten we met tussenpozen van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. Het was wennen, in het begin was er veel onzekerheid voor ons allemaal. Ook voor mijn klanten. Met veel van hen heb ik, net als mijn collega’s, via videochat of telefonisch contact’.
Niet met alle klanten videobellen?
Tom: ‘Gelukkig ken ik mijn klanten goed en kan ik net zo makkelijk de telefoon pakken. Bij klanten die ik niet vaak spreek, kies ik bij voorkeur voor videobellen. Dat is persoonlijker en wordt door klanten die je minder vaak spreekt enorm gewaardeerd. Non verbale reacties spelen vaak ook een grote rol. Gebeurt er iets bij de klant als je een voorstel presenteert? Hoe reageert de klant? Dan weet je dat je door moet vragen of extra uitleg moet geven. Overigens is het altijd belangrijk verdiepende vragen te stellen en te toetsen of je elkaar begrijpt. Wat vind je van dit voorstel? Is dit wat je verwacht of gehoopt had? We werken dan wel vanuit huis maar onze service blijft op het niveau dat onze klanten van ons mogen verwachten.’
Hoe gaan je klanten om met de situatie?
‘Dat loopt enorm uiteen’, vertelt Tom. ‘Sommige klanten zijn in staat om de koers van hun gehele business om te gooien en halen daardoor alsnog voldoende omzet binnen. Andere ondernemers moeten vechten voor het voortbestaan van hun bedrijf waar ze al 40 jaar lang met hart en ziel in en aan gewerkt hebben. Die gesprekken zijn best emotioneel. Wij gaan dan op zoek naar de beste oplossingen. Het gesprek met een oplossing en een goed advies is belangrijk voor onze klanten, maar ook voor mijzelf. Dat dit dan online of digitaal is, maakt niet uit. Je wilt het beste voor je klant.’
Hoe zie je de toekomst voor wat betreft het contact met je klant?
‘Digitaal contact blijft volop aanwezig. Er zijn heel snel innovaties doorgevoerd die niet meer weg te denken zijn. Maar daarnaast willen we ook graag onze klanten, als het weer is toegestaan, fysiek zien. En als vanouds een kop koffie met elkaar drinken. Een combinatie van beide mogelijkheden om contact te hebben met mijn klanten, zo zie ik de toekomst graag tegemoet, geeft Tom aan.’
Meer informatie:
www.rabobank.nl/bedrijven/corona
www.rabobank.nl/denhaag