De nieuwe S-Cross oogt modern. Dankzij chromen accenten heeft de voorzijde een voorname uitstraling. De achterkant heeft dankzij zwarte accenten en achterlichten achter wit glas juist een solide en moderne uitstraling. De Suzuki heeft een eenvoudige, hoge instap en een goed overzicht over het verkeer. De ruimte voorin is goed. De beenruimte achterin is goed, maar de hoofdruimte in combinatie met een glazen panoramadak matig. De bagageruimte is gemiddeld groot.
De S-Cross is voorzien van een vernieuwend audio-, communicatie- en navigatiesysteem dat gebruik maakt van een beeldscherm. De spraakgestuurde bediening ondersteunt geen vrij geformuleerde commando’s, maar dwingt de bestuurder middels een “vraag en antwoord”-spelletje om de wensen in een exacte volgorde en in vaste termen uit te spreken. Dat geeft beduidend minder vrijheid, maar reduceert de kans op fouten tot bijna nul. Tijdens de test functioneerden alle systemen mede daarom foutloos. De boordcomputer is modern en uitgebreid, maar alleen te bedienen door een hand door het stuurwiel te steken. Ook is deze testauto voorzien van alle gangbare veiligheidssystemen die kunnen helpen om ongelukken te voorkomen. Zo kan de auto verkeersborden lezen, remmen voor gevaar en kleine stuurcorrecties uitvoeren als de bestuurder niet binnen de belijning van het wegdek blijft. Al deze systemen zijn subtiel op de achtergrond aanwezig en werden tijdens de test daarom nooit als storend ervaren.
Bij het afremmen verschijnt een symbooltje van een batterij bij de snelheidsmeter en het is voelbaar dat de auto iets minder makkelijk uitrolt (omdat energie wordt teruggewonnen). Het is niet merkbaar wanneer de elektromotor de benzinemotor assisteert. Conclusie: een fijne hybride auto. Een degelijke prijs voor wat je krijgt. Ondanks dat het een schakel is vond ik de Suzuki S-Cross erg gemakkelijk en soepel rijden. Cijfer 7,5