5.8 C
Den Haag
dinsdag, december 24, 2024

Nooit meer ICT zorgen met een abonnement van LAN Services

Onze edities

TEKST: PHILIP FOKKER FOTOGRAFIE: BAS KIJZERS

Iedere Hagenaar kent wel de oude Greve garage in de Torenstraat. Maar ooit begon dit bedrijf aan de Zaanstraat in het Centrum. In dit pand huist nu LAN Services: al jaren toonaangevend in systeembeheer in de Randstad.

Een hecht team

Op de begane grond van het pand staat op de dag van het interview een auto die elektrisch wordt opgeladen. “Die stroom komt exclusief van de zonnepanelen die op het dak liggen”. Vertelt LAN Services oprichter Gert Veen met een glimlach. Op de eerste verdieping aangekomen vliegt het vakjargon je om de oren, technisch directeur Egwin Dutour vuurt namelijk net een aantal vragen af op een collega. Gert geeft een kleine rondleiding op de werkvloer: Flexwerkplekken waar een support medewerker in no time zijn werkplek kan opzetten, een rij oude bioscoopstoelen uit Tuschinski, ingelijste reclame posters uit de oude Greve garage en veel groen. Het moet hier prettig werken zijn voor het hechte team dat Gert de laatste jaren om zich heen heeft verzameld, dat merk je meteen bij binnenkomst.

Vliegende start en overname’s

Nadat het bedrijf waar Gert werkzaam was in begin negentig op de fles ging is hij meteen voor zichzelf begonnen. Een aantal van zijn klanten wilden ook direct met hem aan de slag, waardoor het destijds in buurtschap 2005 gevestigde bedrijf een vliegende start kon maken. In 2007 werd het beveiligingsbedrijf Obit (Organisatie Beveiliging Informatie Technologie) overgenomen wat resulteerde in een verbreding van de technische dienstverlening. “En sinds het begin van dit jaar maakt Uw-Desktop.nl ook onderdeel uit van LAN Services.” Vertelt de zichtbaar goedgeluimde Gert. “Uw- Desktop.nl is een geheel flexibel concept voor ICT oplossingen dat de online mogelijkheden voor onze klanten flink heeft uitgebreid.” (zie kader).

De Cloud

“De Cloud heeft de markt in een razend tempo veranderd voor ICT leveranciers. Ik merk de laatste jaren dat wij steeds minder hardware leveren en meer software dienstverlening voor onze klanten verzorgen. Zo bieden wij abonnementsvormen aan op onze service waarmee wij in de Cloud de werkstations en servers van bedrijven kunnen monitoren.” Door deze vooruitstrevende methode kan men bij LAN Services eventuele problemen al detecteren voordat u er als klant last van heeft. En ook de beveiliging van uw systeem wordt in de gaten gehouden, niet onbelangrijk sinds de wet meldplicht datalekken is aangenomen. “Updates zijn natuurlijk ook belangrijk onderdeel voor een vlotte digitale bedrijfsvoering. Maar let wel, soms is het ook belangrijk om een bepaalde update níet uit te voeren omdat de overige software nog niet compatibel is en zo dus de hele infrastructuur in de war kan worden geschopt.” LAN Services biedt haar klanten verschillende abonnementsvormen aan die per werkplek of gebruiker kunnen worden afgesloten. Ook bouwen zij met alle plezier een zogenaamd internet redundantie in uw systeem waardoor, mocht het internet van een provider uitvallen, een andere provider de zaak overneemt.

De trends

Technisch directeur Egwin Dutour sluit zich bij het gesprek aan. In de open bedrijfscultuur van LAN Services waarin iedereen mag meedenken kan dit natuurlijk ook prima. Ik vraag Egwin naar de trends in zijn vakgebied. “Privacy is natuurlijk een heikel punt, waar staat bijvoorbeeld je gevoelige data? En veel ondernemers denken dat zij zomaar het mailverkeer van hun werknemers mogen bekijken maar dat moet dan wel in het arbeidscontract zijn vastgelegd.” Gert vult Egwin aan: “Hetzelfde geldt voor flexwerken. Mensen slaan thuis of in de trein hun laptop al open, hoe controleer je dat als leidinggevende? Ik weet zeker dat er snel een monitoringstool zal worden geïmplementeerd waardoor dit toezicht mogelijk is. De gehele 9 tot 5 mentaliteit zal volgens mij verdwijnen.” Verder krijgen ze bij LAN Services veel vragen binnen over de Cloud, die transitie van intern naar extern is erg duidelijk aanwezig in hun werkzaamheden de laatste tijd. “De enige klant die “nog” niet in de Cloud werkt is tevens mijn oudste klant, namelijk een Amsterdamse groothandel in wild en gevogelte.” Voegt Gert met een schaterlach toe.

IJzersterk in de Randstad

Het zijn volgens Egwin verschrikkelijk leuke en drukke tijden in de ICT sector. “Naast de transitie zie je ook dat zaken hybride worden geregeld; lokaal wel wat opslag voor lokale data maar de back up en een boekhoudkundig programma draait wel in de Cloud.” Volgens Gert biedt zijn bedrijf daarom support op maat aan: “Veel klanten zijn erg tevreden over het feit dat bij ons support per minuut kan worden afgerekend. Zij hoeven geen systeembeheerder meer in dienst te nemen en hebben direct contact met onze support afdeling. Omdat op al onze klanten twee accountmanagers zitten is er eventueel altijd iemand die bij hen langs kan gaan mocht dat nodig zijn. Dit is ook een van de redenen dat wij binnen de Randstad werken, alleen als klanten in de Randstad gevestigd zijn nemen wij hun filialen erbuiten ook met plezier op in onze dienstverlening.

Voor iedere ondernemer

Door de flexibele abonnementsvormen van LAN Services kan iedere ondernemer bij hen terecht voor zijn systeembeheer. Een samenwerking met LAN Services zorgt ervoor dat u als ondernemer precies weet waar uw gegevens liggen en dat uw beveiliging en software up to date zijn. U neemt alleen de diensten af die u echt nodig heeft. Met twaalf mensen in dienst heeft u als klant te maken met een hecht team waarvan de meeste medewerkers al jaren lang aan het bedrijf verbonden zijn. Door de beschikbare ervaring en kennis heeft men trends al snel in de gaten. Directeur Gert Veen hierover: “Ik heb al vroeg aan zien komen dat remote services belangrijk zouden gaan worden. Hierdoor kan ik nu met minder mankracht meer klanten bedienen. Of eigenlijk moet ik ontzorgen zeggen, want dat is toch vooral wat wij doen: de ondernemer het gevoel geven dat hij zich over zijn ICT zaken geen zorgen hoeft te maken, zodat hij zijn tijd kan steken in zijn eigen onderneming.

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..