7.5 C
Den Haag
maandag, december 23, 2024

‘Mensen verbinden is onze drijfveer’ 

Onze edities

en daarmee is DB Evenementen sterker uit crisis gekomen

Na twee jaar van absolute stilstand mocht de evenementenbranche ook pas als laatste weer open. Maar wie dacht dat evenementenorganisator DB Evenementen het al die tijd rustig heeft gehad, heeft het mis. Eigenaar Peter Boelhouwer nam het heft in eigen handen en zorgde ervoor dat zijn bedrijf voluit bleef draaien. Zijn bedrijf is zelfs sterker uit de crisis gekomen dan hij zelf misschien had verwacht.

Geen moment heeft Peter Boelhouwer stilgezeten in de pandemie. Sterker: DB Evenementen heeft er een nieuw bedrijfsonderdeel bijgekregen. Hoe hij dat heeft gedaan, vertelt Boelhouwer in zijn kantoor aan de Tinwerf op het bedrijventerrein Zichtenburg.

Den Haag kent DB Evenementen en het daaraan gelieerde Haag Events van bijvoorbeeld Vlaggetjesdag, Prinsjesdag, de grote Sinterklaasintocht en de sfeervolle Royal Christmas Fair op het Lange Voorhout. Die gezelligheid ging twee jaar even niet door. “Maar het is belangrijk in beweging te blijven,’’ zegt Boelhouwer, “doe je dat niet, dan moet je heel erg wennen als je weer begint. Doordat wij bleven doorgaan, konden wij snel weer de draad oppakken toen alles weer openging.’’

Hoe?

Hoe kon Boelhouwer zijn organisatie draaiende houden? Geen evenement was toegestaan. “Wij  zitten in de gastvrijheidsector. Daarom hebben wij bekeken hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen zich  binnen 1,5 meter toch welkom voelen in de winkelstraat,’’ zegt de ondernemer. 

Dankzij het organiseren van grote evenementen in de hele stad, heeft Boelhouwer prima contacten met de verschillende Bizzen in Den Haag. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring met het organiseren van mega-buitenevenementen, waardoor hij een specialistische blik heeft ontwikkeld op het gebruik van de buitenruimte. Die kennis  kon hij perfect inzetten voor steun aan de winkeliers in de stad.

“Toen de Haagse markt werd afgesloten, zaten wij binnen 24 uur met de ondernemers en de gemeente om tafel om te bekijken hoe de markt zo gastvrij mogelijk weer open kon,’’ zegt hij over zijn eerste actie in de coronaperiode. De situatie werd stap voor stap bekeken, looplijnen uitgezet. Boelhouwer: “DB is gespecialiseerd in de customer journey, de manier waarop het publiek in straten beweegt. Haag Events houdt zich bezig met praktische zaken zoals bewegwijzering.’’ 

Dus konden Boelhouwer en zijn team de Haagse markt vlot weer toegankelijk maken voor het publiek.

Advisering

Die allereerste adviseringsactie verspreidde zich als een olievlek over de stad; de evenementenorganisator werd door uiteenlopende Bizzen en de gemeente gevraagd mee te denken over de herindeling van de openbare ruimte, het creëren van looproutes terwijl ook rekening moest worden gehouden met de afstand. “Met het team hebben wij geholpen winkelgebieden bereikbaar te houden en daarbij gastvrij te blijven middels entertainment en bewegwijzering.’’

Hij vervolgt: “Wij hielden ons al bezig met advisering, maar dat lag altijd besloten in een evenementbespreking.’’ 

Tijdens de pandemie werd advieswerk een apart onderdeel binnen zijn pakket van werkzaamheden. En toevallig of niet, dat was iets wat hij al langer ambieerde. “In die zin heeft corona mij wel wat opgeleverd. Namelijk een derde bedrijfsonderdeel: Adviseringswerk.’’

Mensen

Doordat hij tijdens de crisis had geïnvesteerd in nieuwe ideeën en bleef werken, werd hij nadien in een adviserende rol betrokken bij de begeleiding van Oekraïense vluchtelingen, de opvang van statushouders en bij bouwprojecten. 

Het is niet ondenkbaar dat het bedrijf straks personeelsuitbreiding nodig heeft. Ook tegen dat punt ziet hij – ondanks het algemeen heersende personeelstekort – niet op: “Wij hebben altijd geïnvesteerd in mensen. Ik maak geen onderscheid tussen vast personeel en freelancers.’’ 

Daarvan heeft DB Evenementen de vruchten geplukt: het vaste personeel en het grootste deel van de zzp ‘ers is gebleven. “Mensen verbinden is onze drijfveer. Dat hebben we tijdens de crisis ook gedaan, zowel buiten als binnen het bedrijf. Tegelijkertijd hebben wij de kosten omlaag gebracht. We hadden bijvoorbeeld een hele grote loods,’’ hij wijst door het binnenraam naar de naastgelegen ruimte. “Die hebben we snel kunnen terugbrengen tot wat het nu is, waardoor er financiële zekerheid ontstond. Op die manier en met overheidssteun, konden wij het personeel blijven betalen.’’   

Boelhouwer is zijn personeel ook heel dankbaar voor hun inzet. “In die twee jaar is ongekend talent naar boven gekomen. Mensen bleken zeer flexibel en konden nieuwe uitdagingen heel snel het hoofd bieden. Ook daardoor zijn wij zo goed uit de pandemie gekomen.’’

Evenementen

Sinds de samenleving weer open is en evenementen weer vol enthousiasme worden bezocht, verheugt Boelhouwer zich op een aantal evenementen die hem na aan het hart liggen: “Vlaggetjesdag, de Sinterklaasoptocht en de Royal Christmas Fair. Ik heb Vlaggetjesdag echt gemist. Qua samenstelling is dat een fantastisch evenement: het draait op honderdvijftig vrijwilligers. De Sinterklaasoptocht idem dito en daarbij zijn vijfhonderd vrijwilligers betrokken. Processen waarbij je met veel soorten mensen hebt te maken. En iedereen is blij.’’

Daarnaast kijkt hij uit naar de Royal Christmas Fair: “De opbouw ervan is een intens gebeuren. En dan is er het evenement dat ook de omliggende winkelgebieden met elkaar verbindt,’’ zijn ogen stralen bij de gedachte aan dat terugkerende saamhorigheidsgevoel. “Aan het aantal inschrijvingen van deelnemers merk ik dat dat daar grote behoefte aan is.’’

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..