Just Eat Takeaway.com (JET), in ons land bekend als Thuisbezorgd.nl, gaat net even mensgerichter met haar medewerkers om dan de concurrenten in de thuisbezorgingsbranche. Head of global Courier Recruitment, Tech and Candidate Experience Sjoerd Boermans over de waarden van JET. ‘Ik vind: als je werkt, moet je betaald krijgen.’
Je bent een halfjaar in dienst van Just Eat Takeaway. Wat neem je mee vanuit je ervaring als directeur business development bij je vorige werkgever, Randstad?
‘Ik denk twee dingen. Allereerst structuur. Dat typeert Randstad wat mij betreft. Voor mij betekent dit dat je werkt binnen duidelijke kaders en aan duidelijke resultaten. Dat is voor iedereen prettig. En binnen zo’n snel groeiend bedrijf als JET al helemaal. Op het gebied van innovatie was ik al heel erg bezig met data, toch de basis van innovatie. Wat dat betreft, is het voordeel van JET ten opzichte van Randstad dat het van origine een techbedrijf is. Tech zit in ons DNA en dat werkt heel fijn.’
Je had bij Randstad de rol van innovator, dus dat DNA past je perfect.
‘Absoluut. JET blijft ook innoveren om door te groeien. De markt staat niet stil, alleen al in Amsterdam zijn er in de afgelopen jaren veel concurrenten bijgekomen, vooral ook in de flitsbezorgingmarkt. We willen als bedrijf vooroplopen. Dat kan door middel van innovatie, ook naar onze koeriers toe. Zo zijn we bezig met een wereldwijd learning-platform, voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dat kenmerkt ons bedrijf ook, voor ons is een koerier niet de manier om van a naar b eten te bezorgen, maar echt een medewerker. Die medewerker willen we belonen met een gewoon contract, net als ik dat heb. Daar zie je ook onze waardering in terug. En dat onderscheidt ons ten opzichte van onze concurrenten.’
Hoe vernieuwend is het voltijdscontract dat Just Eat Takeaway.com sinds eind vorig jaar biedt?
‘Supervernieuwend. Wij opereren in de gig economy, die werkt met flexibele contracten. Dat onze concurrenten werken met zzp’ers is echt flexibiliteit to the max. Bij ons waren koeriers altijd al in dienst, met de bijbehorende voordelen, zoals verzekeringen. Dat waren flexibel ingerichte contracten, voor bijvoorbeeld twaalf of twintig uur per week. Maar doordat we zo hard groeien en merkten dat mensen graag fulltime voor ons wilden werken, zeiden we: waarom niet? Voor ons is een arbeidscontract voor onze werknemers een manier van duurzaam en toekomstgericht ondernemen: goed beschermd en goed verzekerd.’
Het voltijdscontract is dus vooral tekenend voor het bedrijf Just Eat Takeaway.com.
‘De bewuste keuze om niet te werken met freelancers was inderdaad al veel eerder gemaakt, eigenlijk ook om een voorbeeld te stellen in die gig economy. Een ander verschil tussen onze gecontracteerde medewerkers en een freelancer van de concurrent, is dat hij of zij niet betaald krijgt terwijl hij op een bezorging wacht. Je kunt je afvragen of dat oké is, ik vind van niet. Als je werkt, moet je betaald krijgen. Dus ook als koeriers even niet aan het bezorgen zijn, krijgen ze bij ons betaald. Ze zijn dus niet afhankelijk van een inkomen op basis van het aantal bestellingen.’
Was die betrokkenheid bij de eigen mensen ook wat jou zo aantrok in Just Eat Takeaway.com?
‘De manier waarop JET omgaat met de koeriers zegt voor mij alles over hoe het bedrijf in elkaar zit. Daar heb ik zeker naar gekeken in mijn zoektocht naar een nieuwe baan. Ik wil dingen doen waarin ik het
techelement kan combineren met het persoonlijke. Samen met teams werken in een organisatie waar ik kan innoveren. Want dat kan echt niet overal. Die omgeving heb ik bij JET zeker gevonden.’
Je houdt je blik dus op de toekomst.
‘Ik vind het leuk om ongebaande paden te betreden. Dat betekent niet dat het altijd goed gaat, maar daar zit voor mij wel de uitdaging in. Ook vind ik het gaaf om dingen te doen die anderen niet doen, want ik denk dat de manier om concurrerend te zijn in een markt die zo hard groeit als de onze innovatie is. Dat is niet iets wat je in september als project op de agenda zet: zo, nu gaan we twee maanden innoveren. Zo zie ik JET niet, maar mezelf ook niet. Ik vind het belangrijk om heel nieuwsgierig te zijn naar de innovaties in de markt en dan te kijken of wij dat ook kunnen, maar dan beter.’