Wie zijn auto diep wil reinigen en als nieuw wil laten schitteren, brengt hem naar International Car Cleaning, ICC/Alto aan de Mercuriusweg 18-20, het gespecialiseerde autopoetsbedrijf van Den Haag en verre omstreken. Vader Edward (66) en zoon Eddy Keilholz (44) staan aan het roer. Senior trekt zich langzaam terug. Over een jaar bestuurt Eddy Keilholz het schip alleen.
Tien auto’s staan er deze lentemiddag in de werkplaats. Ze krijgen een intensieve reiniging van bekleding, banden, velgen en carrosserie. De poetsers werken met speciale middelen en apparatuur. Zo is er een rookmachine die de allerlaatste bacterieën uit de kleinste kiertjes verwijdert. Er zijn specialistische shampoos voor de bekleding. De lak wordt superglad gemaakt. De wagens worden zo onderhanden genomen dat ze de schoonmaakplaats als juweeltjes op wielen verlaten. En geen bacterie die de behandeling overleeft.
ICC begon zo’n veertig jaar geleden aan de Boomsluiterskade als de eerste Haagse Poetscentrale. Toen Keilholz ook via de verzekering auto’s kreeg om te behandelen, kwam daar Alto bij. Alto is nog steeds gespecialiseerd in verzekeringswerk en knapt bijvoorbeeld wagens op die naast een brand hebben gestaan en roetschade hebben opgelopen. Of wagens waar ijzerstof danwel verfnevel op is gewaaid.
Overname
Eddy Keilholz – ‘de beste autopoetser binnen het bedrijf’- is sinds 1 januari de directeur van Alto. Samen met zijn vader runt hij ICC en neemt naar verwachting volgend jaar ook daar het stokje over. Het bedrijf dat op hem wacht ziet er compleet anders uit dan het bedrijf van veertig jaar geleden. “In de loop der jaren hebben we in allerlei plaatsen, bijvoorbeeld Rotterdam, Zoetermeer, Leiden, filialen gehad. Nu hebben we veertig man personeel dat voornamelijk intern bij dealers werkt,’’ zegt Eddy Keilholz. “Wij zijn het enige autopoetsbedrijf met een G-rekening voor de belasting.’’
Ketenaansprakelijkheid
Zijn vader legt uit dat ICC met ketenaansprakelijkheid werkt. De dealer is dus verantwoordelijk voor iedereen die op zijn terrein werkt en voor de afdracht voor de werknemers: Werkt een autopoetser van ICC intern bij een dealer, dan stort de dealer de afdracht op de G-rekening van ICC. “Wij willen alles zo goed mogelijk regelen. We werken met de Arbodienst, alle werknemers zijn verzekerd – bijvoorbeeld ziektekostenverzekering en inzittendenverzekering – en voor onze partners zijn wij een stabiele factor. Er zijn in de loop der jaren zoveel autopoetsbedrijven gekomen en ook snel weer gegaan. Voor dealers is het goed te weten dat ze een vaste partner kunnen hebben die voor het geld dat ze betalen goed werk levert.’’
Importeurs
ICC is behalve voor dealers ook belangrijk voor importeurs. Op de gang van het bedrijf hangt een luchtfoto van de Rotterdamse haven waar importeurs hun voorraad auto’s hebben. “Als er een schip aankomt met nieuwe auto’s, worden die er heel snel afgehaald en geparkeerd. Vroeger werd de autolak beschermd met paraffine, nu met plastic vellen. Die halen wij eraf en we maken de auto helemaal schoon.’’
Aan de Mercuriusweg komen vooral particulieren, kleine dealers en handelaren om hun auto helemaal spik en span te laten maken. Eddy Keilholz bereidt zich voor op de overname van volgend jaar. Een van de plannen is het maken van een digitaliseringsslag. “Klanten gaan er niets van merken,’’ belooft hij.
Na hem staat de nieuwe generatie al te trappelen. “Mijn zoon Jesse van 14 is een ondernemer pur sang. Hij handelt nu al. In groep 8 begon hij een snoepwinkel op school.’’
Maar de komende decennia mag Eddy Keilholz de zaak runnen en zijn ziel erin leggen.