In mijn vorige column was mijn vraag hoe ziet jouw job er uit over 10 jaar. Hierin sloot ik af met mijn bezorgdheid over de staat van ons huidige schoolsysteem, of dat future proof is. Hieronder schets ik enkele ontwikkelingen die ik nog niet (of onvoldoende) zie. Het wordt tijd om deze nieuwe ontwikkelingen in het systeem te introduceren.
Flipping the classroom is een nieuw fenomeen, waarbij eenvoudig de klassikale les en het huiswerk wordt omgedraaid. Er staat nog een leraar voor de klas. Maar de les, die hebben de leerlingen thuis al op bijvoorbeeld YouTube gezien. De kennis die thuis is opgedaan wordt concreet praktisch toegepast . Er ontstaat ruimte om te oefenen, meer tijd voor extra uitleg of voor verdieping van de leerinhoud.
Wek je boodschap tot leven in een augmented reality les. Door het volgen van bijvoorbeeld virtuele anatomielessen worden milt, alvleesklier en galblaas aangewezen. Er wordt gewerkt met markers die, wanneer ze voor de webcam worden gehouden, 3D-afbeeldingen van organen laten zien. Leerlingen kunnen de organen ronddraaien en het is mogelijk ze transparant te maken, zodat je er doorheen kunt kijken. De virtuele lessen dagen leerlingen uit om met hun eigen lichaam te puzzelen.
3D printen bevindt zich nog in het beginstadium van acceptatie op scholen maar de mogelijkheden kunnen in het onderwijs een revolutie veroorzaken. Zoals het 3D-printen van visuele hulpmiddelen die kunnen worden gebruikt in een klaslokaal, met name ter illustratie van een moeilijk te begrijpen onderwerp.
Kinderen kunnen minder goed abstract denken en vervelen zich sneller, wat betekent dat de meest effectieve manier om hen iets te leren is om de concepten zoveel mogelijk fysiek te maken, en ervoor te zorgen dat ze plezier hebben terwijl ze leren. Virtuele werkelijkheid is bijna een vorm van gamificatie, waarmee je kinderen dingen kunt laten zien en doen die ze meestal alleen op foto’s of in video’s zien.
En zo zijn er nog een aantal ontwikkelingen bijvoorbeeld biometrie, een robot of het analyseren van big data die niet mogen ontbreken om onze (klein)kinderen voor te bereiden op de toekomst.