Tekst: Philip Fokker Fotografie: Bas Kijzers
Nog voordat de lentezon de Nederlander weer zachtjes uit zijn winterslaap wekt, zijn de ondernemers die in de zomer een strandrestaurant of strandclub bestieren al druk in de weer. Hun tijdelijke ‘tenten’ worden namelijk vanaf maart weer opgebouwd, een mooi moment om met André Triep van Strandclub Wij en Heino Walbroek van Stichting Marketing Scheveningen een gesprek aan te knopen…
Miljoenen strandgangers
Voor bewoners van Den Haag is Scheveningen en het strandleven een vanzelfsprekendheid. Je zou dus bijna vergeten dat onze strook strand jaarlijks tussen de 13 en 15 miljoen bezoekers trekt. De tweeënvijftig ondernemers op het strand houden in die periode zo’n 3.000 personeelskrachten aan het werk, vertelt Heino Walbroek, sinds 2014 directeur van Stichting Marketing Scheveningen. Walbroek’s missie is om Scheveningen nóg beter op de kaart te zetten als het om bijzondere evenementen gaat. Live on the Beach bijvoorbeeld – dat recht voor Triep’s strandclub Wij zal plaatsvinden – zal wederom tussen de dertig- tot veertigduizend bezoekers trekken, zeker nu dit jaar niet alleen Anouk maar ook de mannen van Doe Maar optreden. Maar ook de Mudmasters (11 juni), het Bonfire Beach Fest (1 juli) en het Festival Classique (23-25 juni) doen Scheveningen in 2017 aan.
Blik op de toekomst
Kortom: er is dit jaar meer dan genoeg te doen op Scheveningen. Toch is het voor Walbroek’s Stichting een tussenjaar en dat heeft niet alleen met de aankomst van de Volvo Ocean Race en de feestelijkheden rond 200 jaar badplaats in 2018 te maken. Volgend jaar zal namelijk ook de tweede fase van het renovatieproject in gang worden gezet. In die plannen staat ondermeer op de kop van het noordelijk havenhoofd een nieuw hotel gepland temidden van nieuwe visserij-activiteiten met daarnaast een grote parkeergarage. En, u heeft het vast uit de landelijke pers mogen vernemen, op de plek waar in het verleden Vitalizee was gevestigd zal wellicht een dependance van Legoland neerstrijken, iets dat zeker internationaal in het oog springt. Ook zal de boulevard tussen Carlton Beach Hotel en de Pier worden aangepakt. Als voorzitter van de vereniging van strandexploitanten staan de plannen André Triep helder voor de geest. Hij vertelt op het ruime terras van zijn strandclub in het lentezonnetje dat in 2018 ook meer ruimte moet komen rondom de strandtenten, waardoor ze losser van elkaar komen te staan. Daarnaast komt er voor het Kurhaus een 46 meter brede trap, waardoor bezoekers van het kenmerkende hotel een mooie strand-entree krijgen.
Voor ieder wat wils
Met al die vernieuwingen ontwikkelt Scheveningen zich als een zeer diverse en gastvrije kustplaats. De boulevard is er voor de toeristen, met pier, reuzenrad en vuurwerkfestival, terwijl het Zuiderstrandtheater en de omgeving rondom het surfstrand het gehele jaar door bezoekers zal trekken. Maar ook voor bedrijfsfeesten en als trouwlocatie is Scheveningen erg in trek. De kite, wind- en wavesurfers zijn uiteraard de bikkels die men – ook bij slecht weer – in hun wetsuits op de golven ziet dobberen. Maar het Beachstadium, dat op 1 mei weer haar deuren opent, zorgt daarnaast ook voor een zeer sportieve dynamiek op het strand. Dat sportieve element, verklapt Walbroek, is ook iets waar de gemeente graag de nadruk op legt en waar ook geld voor is vrijgemaakt. Kortom: een bijzondere ondernemersgeest waart er in Scheveningen rond en dat merken ondernemers ‘achter de duinen’ ook…
Zakelijke toplocatie
Met het aantrekken van de economie merkt horecaondernemer Triep dat de zakelijke markt en de overheid weer durven te investeren in aspecten die tijdens de crisis zijn gesneuveld. Zo ziet hij het bij elkaar brengen van collega’s voor workshops of ‘strandsessies’ de laatste maanden weer aantrekken. Dat vraagt wel iets van zijn mede-exploitanten, maar ook die hebben weer extra (financiële) middelen, om een aparte ruimte in te richten voor zakelijke bijeenkomsten bijvoorbeeld. Nu zijn ondernemers op het strand sowieso erg flexibel, omdat zij dagelijks moeten anticiperen op de weersomstandigheden. Die houding zorgt er voor dat men makkelijk omgaat met aanvullende vragen van klanten. Ergens een mouw aanpassen, dat kan een strandtentexploitant eigenlijk altijd wel. Natuurlijk een prettige bijkomstigheid als je ergens met collega’s of gelijkgestemden neerstrijkt. Walbroek vult Triep aan met de opmerking dat er door de komst van de nieuwe nota strandbeleid ook simpelweg meer mogelijk is op Scheveningen. De verstandhouding tussen de mensen op het strand en de beleidsbepalers een paar kilometer verderop in het stadhuis is flink verbeterd. En niet alleen de ondernemers merken dat de ambtenaren hun best doen. Ook de leefbaarheid van en de relatie met de bewoners is er op vooruit gegaan.
Alle neuzen staan kortom dezelfde kant op in Scheveningen. De toekomst lacht onze badplaats tegemoet en ontvangt bezoekers van over de hele wereld met open armen. En u, als Haagse ondernemer? U heeft natuurlijk een plekje op de eerste rij, dus maak daar dan ook vooral gebruik van!
Heino Walbroek, Stichting Marketing Scheveningen
Aan zee is het net werken
Scheveningen biedt een inspirerende omgeving om te werken aan zee en is daarom verkozen tot hét strand-van-zaken. Ruil de heisessie eens in voor een strandsessie voor belangrijke vergaderingen, een brainstorm om met collega’s tot briljante ideeën te komen, een bedrijfsuitje of een dagje flexwerken.
Een vergaderruimte aan zee, een MTB-tocht door de duinen, inspirerende vergezichten, een beachvolleytoernooitje of een strandwandeling ter ontspanning; dat zijn slechts enkele opties die Scheveningen te bieden heeft. En mét alle (culturele) faciliteiten van een grote stad…Aan zee is het net werken! Kijk voor de vele mogelijkheden op:
www.buitengewoonscheveningen.nl/zakelijk