In Madurodam is 11 maart 2014 de Rijksproeftuin Elektropool Haaglanden afgesloten. Ruim een jaar lang hebben diverse organisaties elektrische auto’s getest en het gebruik ervan is nauwgezet te gemonitord.
Drie conclusies komen uit het onderzoek naar voren: de deelnemers die een elektrische hebben getest, willen er allemaal een hebben. De actieradius van de auto’s is vaak veel lager dan de fabrikanten opgeven. Tenslotte blijkt dat met het aanbieden van verschillende abonnementen om elektrische auto’s te laden, kan worden voorkomen dat het elektriciteitsnet in de toekomst overbelast raakt.
De regio Haaglanden was één van de Rijksproeftuinen voor de introductie van het rijden met elektrische auto’s. Onderzocht is wat de voor- en nadelen, en wat de mogelijke toepassingen zijn. De meeste auto’s uit het project zijn ingezet als deelauto voor zakelijke ritten. Medewerkers werden gestimuleerd de eigen auto thuis te laten en voor werkafspraken de elektrische deelauto te gebruiken. Door de inzet als deelauto wordt een bijdrage geleverd aan de bereikbaarheid én aan de reductie van CO2-uitstoot. Het project richtte zich op de techniek en de ervaringen van de gebruikers. Alle auto’s uit het project werden voorzien van geavanceerde boardcomputers waarmee onder andere ritgegevens, accuverbruik en rijgedrag is gemonitord.
Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden, onthulde tijdens de slotbijeenkomst een miniatuur van een elektrische auto. Die staat naast de kleine elektrische laadpaal die in 2012, bij de start van Elektropool Haaglanden, in Madurodam was geplaatst.
Duurzaam Den Haag gaat aan de slag met de uitkomsten van Elektropool Haaglanden. Door particulieren en bedrijven te stimuleren om elektrische deelauto’s te gaan gebruiken en daarbij realistisch te blijven over de voordelen en over de beperkingen van elektrisch rijden.