7.6 C
Den Haag
zaterdag, december 21, 2024

Den Haag Congresstad

Onze edities

Tekst: Evelyne Lammerding Fotografie: Bas Kijzers

Den Haag moet een aantrekkelijker congresstad worden. Want congresgangers zijn goed voor de (lokale) economie. Wij nodigen vier beslissingnemers uit die dit doel concreet kunnen maken. Tijdens een rondetafelgesprek bespreken zij hun ideeën over de positieverbetering van Den Haag in de wereld van conferenties.

Een lichte vergaderruimte met helder zicht op de startbaan van The Hague Rotterdam Airport. Delft is duidelijk te zien en ja, ook de contouren van Den Haag tekenen zich in de verte af. Binnen zitten Nienke van der Malen directeur van het Convention Bureau in Den Haag en Kirsten Vosmer, commercieel directeur van het World Forum. Directeur Tom Verhaar van congreszaal Fokker Terminal en Desirée Breedveld schuiven ook aan. Breedveld is marketintgmanager bij Rotterdam the Hague Airport. Deze vier deskundigen voeren het gesprek over het aantrekken van meer (internationale) conferenties.

Congresgangers bezoeken niet alleen de thema-bijeenkomst. Zij doen de stad zelf natuurlijk ook aan, is de veronderstelling. Dat is weer goed voor het hotelwezen, de middenstand en de horeca, om maar wat te noemen. Hoe breng je organisatoren op het idee hun congres in de Hofstad te organiseren? En dan stap 2: Wat trekt congresorganisatoren over de streep om dat idee in daden om te zetten?

Woorden

Desirée Breedveld ziet het belang in van een goed functionerende, compacte luchthaven dichtbij Den Haag als de stad meer internationale congressen wil. “Wij vervoeren 1,7 miljoen passagiers per jaar. Tachtig procent van onze klanten komt uit de metropoolregio Rijnmond/Haaglanden. Den Haag kan als congresstad profijt trekken uit de korte afstand tussen Rotterdam en Den Haag,’’ oppert zij. “Voor internationale congresbezoekers vormen Den Haag en Rotterdam een wijkje. Laten we het wijkje Rotterdam Den Haag promoten. De twee bieden een uniek concept: Rotterdam met het modern industriële karakter en de verfijning en diplomatie in Den Haag. Delft zit er tussen voor wie een grachtenpand wil bezoeken.’’ Op die manier kunnen organisatoren op het idee worden gebracht hun congres in Den Haag te houden. Het Convention Bureau houdt zich bezig met onder meer de verdergaande internationalisering van de Haagse congresmarkt. In zowel Duitsland als in de UK heeft het bureau al eigen salesmanagers om Den Haag te promoten. “De salesmanagers zijn verantwoordelijk voor de acquisitie van klanten, zij bezoeken klanten en beurzen. Vanuit Den Haag bepalen wij de marketingstrategie en bekijken wij bijvoorbeeld in welke bladen we adverteren.’’ aldus Nienke van der Malen.

Daden

Den Haags grootste congresgebouw is het World Forum. Het gebouw is één van de pijlers die de stad heeft om zich aantrekkelijk te kunnen presenteren aan organisatoren. World Forum heeft een grote capaciteit. En het World Forum heeft zich het aantrekken van meer bezoekers ook als doel gesteld. “Wij willen meer zakenmensen aantrekken,’’ specificeert Kirsten Vosmer, “en we richten ons op Duitsland, de UK en de Verenigde Staten.’’ Daarbij kan zij profijt hebben van de salesmanager van het Convention Bureau in de landen waar zij zich ook op richt.

Hoe werft het World Forum zelf meer zakenrelaties? “De congressen werden voorheen gebouwd rondom de beleving. Het moest mooi en indrukwekkend zijn, maar de laatste jaren is dat versoberd. Dat komt ook door de crisis. Nu draait het veel meer om de inhoud. Daarover denken wij mee met de organisatoren. Wij brengen de organisatoren in contact met de juiste sprekers. We helpen hen met het vinden van sponsoren. ’’ Dat zijn de manieren waarop World Forum zakelijke klanten werft. Waar zij ook van kan profiteren, is de aanwezigheid van Rotterdam/The Hague Airport.

Breedveld vertelt dat de luchthaven nieuwe bestemmingen zoekt waar vliegmaatschappijen vanaf Rotterdam op kunnen vliegen. “In Zuid-Europese landen zoals Spanje en Portugal zijn we al goed voorzien. Daarnaast hebben we white-spots en grey-spots. White-spots zijn landen waar vanuit Rotterdam nog niet op wordt gevlogen. Greyspots zijn landen waarop meer kan worden gevlogen.’’ Scandinavië is zo’n ‘white spot’. Een groot gebied waarvan de mogelijkheden nog worden onderzocht. Engeland is een voorbeeld van een ‘grey spot’. Passagiers kunnen vanuit Rotterdam al naar Londen City vliegen. Sinds februari is daar Manchester weer bij gekomen. “In het najaar kan je vanaf Rotterdam ook naar Birmingham vliegen,’’ zegt Breedveld. Maar er kan nog meer bij. Het Convention Bureau dat Den Haag in onder meer Engeland aanprijst, kan zijn voordeel doen met de vorderingen van de luchthaven.

Nationaal

Tom Verhaar van de Fokker Terminal op de Haagse Binckhorst zegt dat hij zijn programma anders opbouwt. “Wij richten ons meer op de nationale markt. Hoewel wij recent een internationaal dierenartscongres hebben gehad. Maar ook bezoekers uit het land, logeren in Den Haag.’’ Daarmee zorgt ook de Fokker Terminal voor een economische spin off. “Wij zorgen altijd voor gratis vervoer per shuttlebus vanaf het station naar Fokker Terminal en naar de hotels.’’

Verhaar onderscheidt zich door actief mee te denken met de organisatoren. “Sommige congresorganisatoren zijn al blij dat ze een locatie hebben. Wij geven ze dan mee: ‘wat wil je de bezoekers meegeven?’ Een congres moet een doel hebben, anders vragen bezoekers zich af waarom ze erheen zijn gegaan?’’

Internationaler

De vier partijen gaan vast meer samenwerken om in elk geval de bereikbaarheid van Den Haag te optimaliseren. Het World Forum kan bijvoorbeeld Rotterdam/The Hague Airport meenemen in de offertes, het Convention Bureau bereikt relaties en speelt deze door naar de congreszalen en het vliegveld. Verhaar zegt aan te haken op de internationale ontwikkelingen. “Nationaal staan we nu goed op de kaart, dus het is tijd om verder te kijken.’’ Breedveld houdt een pleidooi voor een duidelijker OV-verbinding tussen het vliegveld en Den Haag. “De RandstadRail rijdt al goed, maar ja, de passagiers komen aan op het Meijerplein… Die naam kan veel internationaler.’’

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..