Den Haag gaat nog behoorlijk groeien qua aantal inwoners. Onlangs zei Boudewijn Revis bij Buitenhof hier nog over: “Naar verwachting komen er de komende twintig jaar nog zo’n 100.000 Buitenhof hier nog over: “Naar verwachting komen er de komende twintig jaar nog zo’n 100.000 inwoners bij in Den Haag. Die mensen willen allemaal in de stad wonen, maar er is een schreeuwend tekort aan betaalbare (huur)woningen.” Volgens Revis is versneld (bij)bouwen – op dit moment – de enige manier om de woningmarkt weer los te trekken. Maar dan dient zich vervolgens een nieuw probleem aan, want meer inwoners betekent automatisch veel meer vervoersbewegingen. Volgens projectontwikkelaar Local kunnen innovatieve deeleconomieconcepten oplossingen bieden voor dit mobiliteitsvraagstuk.
Arnout van Kessel, partner bij LOCAL: “de komst van zo veel extra inwoners, houdt in dat er heel veel (huur)woningen bij moeten komen. Maar nog belangrijker, het resulteert automatisch in een enorme toename van het aantal vervoersbewegingen. En wat infrastructuur voor de auto betreft, zit Den Haag al volledig aan z’n taks.”Volgens TomTom staan wij zelfs met stip op 1: nergens in ons land lopen automobilisten zoveel vertraging op als in Den Haag (AD 4 juni 2019).
@gemeente: ‘Laat het los, laat het gaan…’
“Vanuit de gemeente wordt er nog steeds vrij traditioneel nagedacht over mobiliteit (lees: vanuit de auto geredeneerd). Zo hanteert de gemeente voor vastgoedprojecten nog steeds een parkeernorm van minimaal één parkeerplek per nieuw te bouwen woning. Wij zeggen juist: gemeente, laat die parkeernorm nou eens los en laten we samen nadenken over innovatieve oplossingen voor toekomstige mobiliteitsvraagstukken. Dat de gemeente wel degelijk open staat voor dit advies bewijst het project op het Koningin Julianaplein. Op dit moment wordt hier een van de grootste ondergrondse fietsenstallingen gebouwd, met plek voor maar liefst 8500 fietsen. Hier bovenop komt een woontoren, met plek voor maar liefst nul auto’s! Dit is de allereerste woonplek in Den Haag, waar de gemeente de parkeernorm heeft losgelaten.
@ondernemers: schrap ‘Heilige Koe’ uit arbeidsvoorwaarden
In de strijd tegen mobiliteitsproblemen doen we ook een oproep aan ondernemers: durf anders om te gaan met mobiliteit en schrap de leaseauto uit de standaard arbeidsvoorwaarden. We realiseren ons dat dit niet altijd even makkelijk is, zeker niet in de huidige arbeidsmarkt waarin gevochten wordt om goede mensen. Of bij grote corporates bijvoorbeeld, waar de voorwaarden vaak in beton gegoten lijken te zijn. De auto is immers nog altijd een statussymbool, waaraan veel waarde wordt gehecht.
Goed voorbeeld doet goed volgen
“Zeker bedrijven in binnensteden hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om mobiliteit. Wij zitten zelf met ons kantoor midden in het centrum van Den Haag, naast CS. Wij gaan om met mobiliteit zoals wij dat ook bij al onze projecten proberen te realiseren. Bij ons dus geen leasecontracten, maar door onszelf gerealiseerde deeleconomie-oplossingen: twee elektrische deelauto’s, zes elektrische deelfietsen en oh ja, we hebben ook nog een ‘gewone’ fiets. In het begin wilde trouwens niemand van ons op zo’n elektrische fiets gesignaleerd worden (dat is voor oude mensen!), maar nu willen onze medewerkers niet anders meer.