De tandartspraktijk aan de Van Bleiswijkstraat, gelegen in het Statenkwartier, is na de overname van drie jaar geleden getransformeerd van Tandartspraktijk de Kock van Leeuwen naar Tandartspraktijk van Bleiswijkstraat. De drie eigenaren, allen met 25 jaar ervaring, hebben een complete moderniseringsslag doorgevoerd. Verduurzaming is daarbij een belangrijk aspect. ‘Maar de relatie tussen behandelaar en patiënt blijft de kracht van de praktijk.’
Liesbeth Boswijk, Sabine Bronsveld en Christine van der Starre stonden al jaren aan het roer van de mondhygiënistenpraktijk en nu zijn zij ook eigenaar van de tandartspraktijk. De praktijk voor complete mondverzorging biedt onderdak aan liefst acht mondhygiënisten, vier tandartsen en assistenten. “Je vindt hier altijd een behandelaar die bij je past.’’
Met oog voor duurzaamheid is er na de overname flink geïnvesteerd in de modernisering van de praktijk. Plastic materialen bijvoorbeeld zijn zoveel mogelijk vervangen door metaal. Voor patiënten is een gebitsscanner aangeschaft. Happen om een gebitsafdruk te maken, behoort daarmee tot de verleden tijd. De tandartsen scannen het gebit en patiënten kunnen de gebitsscan direct op een scherm zien. De scan wordt digitaal naar de tandtechnicus gestuurd. Nieuw is ook de airflow: “Een hogedrukspuit voor de mond,’’ legt Bronsveld uit. “Aanslag wordt er perfect mee verwijderd.’’ Daarnaast is het hele pand opnieuw ingericht.
Betrokkenheid
De drie mondhygiënisten waren al jaren eigenaar van de Mondhygiënistenpraktijk Statenkwartier. “Ik ben in 1988 begonnen,’’ haalt Boswijk in het keukentje/recuperatieruimte op de bovenverdieping op. Het is een van de kenmerken van de praktijk: Alle behandelaars zijn tien jaar of langer verbonden aan de praktijk. Dat maakt deze praktijk persoonlijk. “En bij ons krijg je dezelfde behandelaar. Zo bouw je een band met je patiënten op.’’
Doordat de behandelaars vaste patiënten hebben, weten zij hoe het door de jaren heen is gegaan met de mondgezondheid van de persoon. Belangrijk, want: “De mond is de poortwachter van je gezondheid,’’ zegt Boswijk. “Een verslechtering in je mond, kan duiden op een probleem in je gezondheid. Wij kunnen een patiënt dan adviseren naar de huisarts te gaan.’’
De band met de patiënten is soms zo sterk dat zelfs klanten die naar het buitenland verhuizen regelmatig naar de praktijk terugkomen voor een gebitscheck. “We zien expats die nu in Kroatië, de VS en Zuid-Frankrijk wonen,’’ geeft Van der Starre als voorbeeld.
Angstige patiënten
Sommigen gruwelen bij de gedachte aan een bezoek aan de tandarts of de mondhygiënist. Bij de praktijk weten ze hoe zij met angstige patiënten moeten omgaan. “Wij achterhalen waar de angst zit en waar die vandaan komt. Soms behandelen we bij zo’n eerste afspraak nog niet. Het gaat erom dat de patiënt zich eerst op zijn gemak voelt.’’
Voorzichtig aan beginnen en rustig opbouwen is het devies. “Geduld is een schone zaak,’’ merkt Bronsveld op.
Doorzichtige beugel
Nieuw in de praktijk is de doorzichtige beugel. “De vraag ernaar is groot, omdat de beugel bijvoorbeeld geen slotjes heeft. Dat maakt hem laagdrempelig,’’ verklaart het drietal. Boswijk voegt toe: “Wij hebben geen orthodontisten, maar deze beugeltjes zijn geschikt om eenvoudig naar een mooiere uitstraling te gaan.’’
En als het over esthetiek gaat: Patiënten kunnen ook hun tanden laten bleken in de praktijk. “Dat is al jaren heel populair,’’ zeggen de drie lachend.