7.7 C
Den Haag
maandag, december 23, 2024

Creatief campagnevoeren met Auke Smits. Kruip in de huid van de doelgroep

Onze edities

Tekst: Evelyne Lammerding Fotografie: Bas Kijzers, Auke Smits Communicatie

Het Mauritshuis en het Residentie Orkest zijn begrippen in Den Haag en ver daarbuiten. Qua bereik en doelgroep hebben zij vele overeenkomsten. Die kennis kan best nuttig zijn,  merkt campagnevoerder Jeroen Smits, eigenaar van het Haagse mediabureau Auke Communicatie aan de Van Alkemadelaan. Hier worden de campagnes voor de nieuwe programma’s van beide klassieke cultuurdragers mede uitgedacht.

Het Mauritshuis heeft naast zijn standaardcollectie zo`n twee keer per jaar een aanvullende tentoonstelling. Zo is sinds 7 september de schitterende collectie van het momenteel gesloten Koninklijk Museum voor Schone Kunsten uit Antwerpen te zien. De collectie portretten uit Vlaanderen uit de periode 1400-1700 wordt tot 14 januari 2018 in het Mauritshuis tentoongesteld in de expositie ‘Zuiderburen’.

Doelgroepuitbreiding

Het Residentie Orkest gaat dit jaar naast zijn ‘standaardvoorstellingen’ vanaf 28 september beginnen met de Masterclassics. Dit behelst een serie uitvoeringen van fameuze klassieke werken van grote  componisten zoals Schubert, Beethoven en Tsjaikovski. Daarnaast begint in het Zuiderstrandtheater vanaf 8 oktober de serie Lazy Sunday op zondagmorgen.

Met de Lazy Sunday wil het Residentie Orkest ook een potentiële nieuwe doelgroep bereiken. Daarom wordt op deze luie zondagmorgen met een muzikale workshop en een optreden speciaal aan de (kleine) kinderen gedacht. Het zijn voorbeelden van een creatieve marketingafdeling die kijkt naar mogelijkheden om de bestaande doelgroep uit te breiden en een nieuwe doelgroep aan te trekken. De strategie lijkt te werken, want zowel Mauritshuis als Residentie Orkest kunnen tevreden zijn over hun bezoekersaantallen.

Uitdaging

“Het is elke keer weer een uitdaging om met een relatief klein cultureel budget de landelijke doelgroep te informeren over nieuwe voorstellingen of ontwikkelingen”, zegt campagnevoerder Smits. “In samenspraak met het reclamebureau en de marketingafdeling wordt er onderzoek gedaan naar de gebieden die het meest interessant zijn om bezoekers naar de Hofstad te trekken. Qua aantrekkingskracht hebben zowel Het Mauritshuis als het Residentie Orkest een enorm groeipotentieel in heel Nederland. Het is daarom belangrijk om goed te analyseren op welke regio’s de focus moet komen te liggen, naast uiteraard Zuid-Holland, waar nog steeds de meeste bezoekers vandaan komen.”

De tentoonstelling ‘Zuiderburen’ in het Mauritshuis is weliswaar in september begonnen, de eerste gesprekken om de campagne voor te bespreken, vinden al in het begin van het jaar plaats. Alle opties passeren de revue en de toplocaties worden in een vroegtijdig stadium vastgelegd. Daaromheen wordt de verdere campagne vormgegeven.

Attentiewaarde

De campagne voor de Lazy Sunday en Masterclassics van het Residentie Orkest werd kortgeleden in de regio Haaglanden gevoerd en had een zeer hoge attentiewaarde. Deze werd gecreëerd door schitterende fotografie en vormgeving van posters die in bushokjes in de hele regio Haaglanden zichtbaar waren.

De felroze posters van de tentoonstelling Zuiderburen in het Mauritshuis kunnen evenmin worden gemist in de regio Haaglanden. Volgens Smits gaat het om een campagne waarbij een optimale mix van on- en offline middelen wordt ingezet: “Met deze mix hebben we een bereik van meer dan 90 procent binnen de gestelde doelgroep en komt het beoogde publiek veelvuldig in contact met deze uiting.”

De potentiële bezoekers worden naast de online kanalen, waaronder sociale media, ook op de meer traditionele manieren benaderd.

www.aukesmits.nl

De tentoonstelling Zuiderburen is dagelijks te bezoeken tot 14 januari 2018.

Bezoekers wordt geadviseerd  van tevoren tickets te bestellen via de website:

www.mauritshuis.nl

Van de Lazy Sunday`s zijn er vier gepland, te beginnen op 8 oktober, gevolgd door voorstellingen op 28 januari, 11 maart en 13 mei. De Masterclassics beginnen 28 september, daarna worden nog drie voorstellingen gegeven in het nieuwe jaar: op 10 februari, 15 maart en 26 mei. Ook hiervoor is van tevoren aanmelden noodzakelijk, via www.residentieorkest.nl/masterclassics / www.residentieorkest.nl/lazy-sundays.

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..