Jeroen Smits van Auke Smits Publiciteit, Davina Lamberts van BKN Productions, Gilbert Witjes van WUBBE Creative Agency zitten om de ruime tafel op het Prins Mauritsplein bij gastvrouw Leontine Smith van Smith Communicatie. Hoe hebben deze communicatie profs de afgelopen periode zelf beleefd en wat en hoe hebben ze hun opdrachtgevers geadviseerd? Want zowel interne alsook externe communicatie is van groot belang in het bedrijfsleven en in een crisis zoals de Corona-epidemie zelfs cruciaal, daarover is iedereen het eens.
Bij de communicatie- en mediabureaus van Jeroen, Davina, Gilbert en Leontine zijn geen medewerkers afgevallen gelukkig. Hoewel de eerste fase van de Coronacrisis er een was van incasseren. Evenementen, congressen en festivals moesten afgezegd worden, de pr en andere communicatie hieromtrent dus overbodig geworden. En niet alleen was bijna het gehele MKB in paniek, ook grote bedrijven bevroren als eerst hun externe communicatiebudgetten. De vier deskundigen om de tafel herkennen de onrust van de laatste weken van maart.
‘Natuurlijk schrik je je rot! Een bureau als Smith Communicatie genereert een deel van de omzet uit (de organisatie van) evenementen. Dat deel is dan opeens nul. Maar direct daarna verruim je je blikveld en denken we als team weer in mogelijkheden. Juist op dat moment moesten we ons laten zien en dat gold natuurlijk ook voor onze klanten. Het stomste wat je als bedrijf kan doen in zo’n situatie is je PR en communicatie lam leggen. In die fase ontstond bijvoorbeeld het idee bij de Vereniging van Strandtentexploitanten voor de landelijke campagne ‘strandtenten in het now’. Een ludieke actie, waarvoor wij belangeloos de PR hebben verzorgd waarbij werd gerefereerd aan een van de regelingen voor bedrijven in problemen door de coronacrisis.’ Aldus een energieke Leontine Smith.
Jeroen Smits herkent het verhaal van Leontine: ‘Bij ons stortte de omzet ook direct in! Evenementen werden gecanceld, zelfs die van september en oktober en internationale opdrachtgevers bevroren hun communicatiebudget. Wij zijn een mediabureau met 6,5 fte en waren blij dat bijvoorbeeld mediaexploitanten meedachten in de situatie. En je begrijpt dat buitenreclame een stuk minder aantrekkelijk is wanneer er weinig mensen op straat zijn. Maar goed, we hebben wel 25 jaar ervaring en gaan er mét onze klanten weer tegenaan om deze tegenslag te overwinnen. Ook onze klanten uit het grootbedrijf komen weer in beweging.’
Bij BKN Productions worden onder andere video’s en animaties gemaakt. Davina: ‘Dat op aftstand communiceren en werken past op zich goed bij ons. De afgelopen periode hebben we veel animaties gemaakt, de techniek ervan kunnen we goed aanwenden om het merk van een klant te versterken. En we hebben de videoproducties uitgebreid. We hebben daarvoor recent een format bedacht: vier verschillenden stijlen waaruit de klant kan kiezen waardoor een snelle levering mogelijk is. In de eerste periode deden we ook opdrachten om niet en we stelden de studio bijvoorbeeld beschikbaar voor een yogasessie die we hostten zodat alle deelnemers de les fijn op afstand konden volgen. En we hebben een yogasessie van 15 minuten geïntegreerd in een Zoom videocall met 50 man (in samenwerking met A-way events), om zo de zakelijke call op te frissen. Dat gebeurde in de studio met camera en professioneel geluid. Daarna konden de deelnemers fit verder met hun gesprek.’
WUBBE is een bureau voor strategie en creatieve communicatie. Strategy director Gilbert legt uit dat WUBBE weliswaar gevestigd is aan een gracht, maar dan eentje in Delft. ‘Dit staat garant voor super goed werk maar voor andere tarieven dan in 020’, glimlacht Gilbert Witjes. ‘Wij hebben een aantal grote en langlopende projecten. Die gaan gewoon door. Maar ons werk voor beurzen, het EK en de Olympische Spelen is wel gecanceld of heel ver vooruitgeschoven. Bedrijven realiseren zich nu dat de gehele customer journey er blijvend anders uit gaat zien. De verdere verschuiving naar online activiteiten is duidelijk merkbaar.’
In de communicatiebranche van Smith, Smits, Lambert en Witjes draait het ook om creatie, originaliteit en denken buiten gebaande paden. Het zal dan ook niemand verbazen dat zij bij tijd en wijle snakken naar fysiek samenwerken. Fijne, effectieve brainstormsessies werken live het allerbeste. Leontine en Wilbert spreken dan ook onomwonden uit dat ze terugverlangden naar het oude, terwijl ze zich realiseren dat niets precies hetzelfde zal zijn als voor corona. ‘Maar ach, het verschilt per persoon, onze mensen die websites ontwikkelen vinden het dan weer heerlijk om lekker thuis te werken’, glimlacht Witjes.
Vanaf 1 juli kan er weer van alles en Leontine en haar team zijn er ‘ingesprongen’. Ze besloot op die datum het eerste live congres (Live Again!) in Nederland te organiseren. ‘Waarom niet? Onze eventmanager is blij, de energie stroomt en hoe leuk is het om het eerste hybride (live en online) congres te realiseren. Laten we doen wat er kan! We kunnen een congres flexibel inrichten, waarbij het mogelijk is om het aantal deelnemers op en af te schalen als de situatie erom vraagt. Tuurlijk kwam er een beetje Haagse bluf bij kijken, maar het was een enorm succes. Ook Prinses Laurentien kwam ‘s morgens spreken, om te vertellen wat de afgelopen tijd voor haar heeft betekend!’
De communicatieprofessionals aan tafel zijn het erover eens dat je je als bedrijf juist nu moet laten zien. Jeroen: ‘Campagnes moeten vooral efficiënt ingezet worden. We moeten nog meer kijken naar het bereik en de effectiviteit. Het is daarnaast mooi om te zien dat ons grote Haagse netwerk nu goed van pas komt en wij elkaar goed weten te vinden.’ Hij krijgt onmiddellijk bijval van Davina: ‘Nu moet je dúrven om gebruik te maken van je netwerk. Lef tonen is belangrijk. Barterdeals kunnen in deze tijd uitkomst bieden. Blijf vooral niet stil zitten.’
Gilbert sluit zich aan bij de tafelgenoten: ‘Ik hoop dat organisaties zich van hun inventieve kant gaan laten zien. Dat betekent ook dat je niet alleen moet kijken naar wat een marketing of communicatie-actie kost, maar vooral naar wat het op termijn oplevert. Belangrijk is dat onze klanten nu weer wat vertrouwen krijgen. De periode van het denken in beperkingen is nu echt voorbij.’ Leontine Smith, Davina Lamberts, Jeroen Smits en Gilbert Witjes zijn eensgezind in hun advies aan het MKB: ‘Het is nú de tijd van het bundelen van krachten, creatief denken, netwerken aanspreken en een beetje lef hebben.