Het startsein van alweer de 22ste editie van de ‘Autotestdag’ vindt op deze laatste dinsdag in september in het volledig gerenoveerde en vooral gemoderniseerde Van der Valk Den Haag-Wassenaar plaats. Veertien leden van businessclub Business Haaglanden en lezers van het populaire magazine Business Haaglanden krijgen net als alle voorgaande jaren de unieke kans een voor hen veelal nieuw type automerk te testen. Een proefrit die dit keer gaat via Delft, Scheveningen om uiteindelijk weer terug te keren op de startbasis in Wassenaar.
Rond de klok van negen uur druppelen de eerste van de genodigden binnen. Onder hen uiteraard de elf autodealers uit de regio Haaglanden, die hun nieuwste, geavanceerde en veelal spiksplinternieuwe modellen met alle soorten van genoegen ruim een halve dag beschikbaar stellen voor de relaties van Business Haaglanden voor de inmiddels alweer 22ste Autotestdag. Een successtory, zo blijkt, alweer ruim twee decennia geleden voor de eerste keer georganiseerd door eigenaar en uitgever Rob Truijens van Business Haaglanden.
Waar de een bij binnenkomst nog wat onwennig en afwachtend om zich heen kijkt, ontdekt de ander al snel een aantal bekende gezichten. Een stevige schouderklop, drie dikke zoenen, of een joviaal ‘dat is lang geleden’… Het ijs is dan ook snel gebroken, heeft iedereen zijn plek gevonden, vinden de cappuccino’s en de bijpassende lekkernijen gretig aftrek en worden de laatste zakelijke nieuwtjes uitgewisseld. De heren, maar zeker ook de dames weliswaar in ondertal, hebben er zichtbaar zin in. Even weg uit die soms dagelijkse sleur en vooral benieuwd in welke bolide straks mag worden ingestapt.
Als adjunct-directeur Edward Verspaandonk van het Van der Valk hotel zijn welkomstwoordje heeft gedaan, een kleine rondleiding door het nieuwe hotel is afgerond, is het spannende moment aangebroken dat organisator Rob Truijens van Business Haaglanden de autosleutels onder de leden verdeelt.
Oude stempel
We gaan als eerste op stap met Alfred van der Giessen, die even eerder de sleutels van de volledig elektrische NIO TE5 – een fabricaat van Chinese makelij en van alle moderne snufjes voorzien – in zijn handen kreeg gedrukt. Van der Giessen, in het dagelijks leven directeur/eigenaar van reclame- en adviesbureau Die Haghe – al ruim honderd jaar op het gebied van direct marketing, salespromoting en arbeidsmarktcommunicatie een begrip in de residentie – noemt zichzelf met enige trots een echte ‘autofreak’ van de oude stempel. “Privé rijd ik in een Porsche Macan, dat zegt voldoende”, glimlacht hij. “Daar gaat mijn hart toch wel een stuk sneller van kloppen dan van al die elektrische auto’s. Maar ik geef toe, zowel de dynamiek als de rijkwaliteit van deze TE5 is prima. Het is wel even wennen dat alles elektronisch is in deze wagen.”
Onderweg beantwoordt NIO autodealer Jesse tientallen vragen van de nieuwsgierig, maar positief kritische autotester Van der Giessen. Een lege accu kan uiteraard via traditionele laadpalen worden opgeladen, maar het NIO Powerlaadstation in Den Hoorn biedt zelfs de mogelijkheid om in vijf minuten tijd de lege accu te laten omwisselen voor een volle. En alles volledig automatisch, zelfs aan het inparkeren in het laadstation komen geen mensenhanden aan te pas.
Enthousiasme
De eerste tussenstop brengt ons bij het voormalig Legermuseum in hartje Delft, waar sinds begin 2022 hotel Arsenaal, een boetiekhotel by WestCord, is gevestigd. Salesmanager en tevens gastvrouw Pauline Schuiling legt met veel enthousiasme uit: “Op 1 januari 2013 sloot het museum in Delft en maakte het complex zich op voor een nieuwe toekomst als hotel. Bij de realisatie is geprobeerd om zoveel mogelijk de authentieke staat van het pand te bewaren. We focussen ons op het hogere segment toeristen, CFO’s en CEO’s. Daarnaast hebben we twee mooie
vergaderruimtes met een losse opstelling en een mooie boardroomtafel. Ook leent de locatie, met al zijn romantiek en historie zich heel goed voor bruiloften en zakelijke evenementen.”
Na een uitgebreide rondleiding en nadat de autosleutels onderling zijn uitgewisseld, begeeft de karavaan zich richting Scheveningen, waar een lunch bij ‘Beso by Simonis’ wacht. Ook wij wisselen van auto en bestuurder en nemen plaats in een Ford Kuga, met dit keer Daphne Brückel, eigenaar van het gelijknamige Full Service- en Media Bureau aan de Laan van Meerdervoort, aan het stuur. Volgend jaar juni staat Daphne Brückel alweer tien jaar aan het roer van het bedrijf, 55 jaar geleden door pa Peter Brückel opgericht. Voor de uitgever van onder andere de tweewekelijkse krant ‘Haagse Tijden’ (voorheen ‘Oud Den Haag’) en bekend om de onlinecampagnes voor onder andere het MKB en het gerenommeerde Venduehuis is het al de vierde keer dat zij aan de Autotestdag deelneemt. En over de Ford Kuga: “Rijdt lekker en goed overzichtelijk”.
Mannenwereld
De gevarieerde en smaakvolle lunch bij mediteraans restaurant ‘Beso by Simonis’ aan de Visafslagweg vindt bij de gasten gretig aftrek. En dan is het de hoogste tijd om weer richting Van der Valk Den Haag-Wassenaar te gaan. We maken nog één keer de switch van automobiel en stappen in de Spaanse Cupra Tavascan, een onderdeel van de Volkswagen Groep. Als een ervaren chauffeur loodst Esmeé van Eck, salesmanager Seat/Cupra bij Wittebrug/Forepark, ons in geen tijd door de drukke spits richting Wassenaar. En tot slot met een knipoog en brede glimlach: “Ik voel me als enige vrouw in deze typische mannenwereld prima thuis.”
Deelnemende automerken aan de 22ste Autotestdag Business Haaglanden
Volvo EX30; Polestar 4; NIO ET7, ET5, EL7; Hyundai Santa Fe; Cupra Tavascan; Peugeot 508; MG 3; Renault Rafale; Smart # 3; Ford Kuga & Explorer; Kia EV9