Tekst: Philip Fokker Fotografie: Bas Kijzers
Het kan bijna niet anders of iedere Hagenaar is weleens in contact gekomen met de bijzondere projecten en uitingen van DB aktiviteiten en Haag Events. Wij spraken oprichter Peter Boelhouwer over de historie het succes van zijn onderneming, die het levenslicht zag aan een Haagse keukentafel.
Wortels in de horeca
Peter Boelhouwer ontvangt ons op het Haag Events hoofdkwartier in het ZKD bedrijvengebied, waar de goedlachse ondernemer vertelt dat hij vanuit praktisch dezelfde buurt zijn carrière is begonnen. Hard werken pikte hij op in de horeca in Kraaijenstein, totdat hij mentor Harry de Bruijn tegen het lijf liep, die hem inspireerde een docentenopleiding te gaan volgen. Acht jaar werkte Boelhouwer daarna als docent aan het Mondriaan college, waar hem al snel opviel dat de studenten van de horeca vakopleiding moeite hadden met in de banken zitten. Vanuit zijn ervaring en contacten uit de horeca sleutelde hij vervolgens een aantal interessante praktijkopdrachten voor zijn studenten in elkaar, want die jongens en meisjes, die moesten gewoon zo snel mogelijk aan de slag!
Productie & Organisatie
Na het bij elkaar brengen van leerlingen en ondernemers ging het ondernemersbloed bij Boelhouwer en zijn partner sneller stromen. Met de keukentafel als vergaderlocatie werd ondermeer de Sinterklaasintocht als evenement vormgegeven, in samenwerking met Ferry en Maureen de Bijl, die met hun bedrijf DB Aktiviteiten al langer op dit gebied actief waren. In 2008 besloten Peter en Désirée Boelhouwer DB Aktiviteiten over te nemen, de vraag naar goed georganiseerde evenementen bleef, ook tijdens de crisis, namelijk toenemen. Ook een bedrijfje dat gespecialiseerd was in het aankleden van evenementen werd overgenomen, waardoor Haag Events als een van de weinigen zowel de productie als de organisatie van een evenement voor haar rekening kan nemen, iets wat vrij uniek is.
Geen concurrenten
Het geheim van het succes van Haag Events en DB Aktiviteiten is volgens Boelhouwer dat hij de gastvrije mentaliteit uit de horeca – met nadruk op flexibiliteit en persoonlijke aandacht – in zijn evenementen laat doorklinken. Inmiddels schuift hij dan ook regelmatig aan bij zowel ondernemers als wethouders om mee te denken over hun plannen. En hoe eerder hij wordt ingeschakeld, des te beter. Want het terugdraaien van beslissingen kost in de praktijk veel moeite en zorgt voor teleurstelling bij de betrokkenen. Boelhouwer schuift dan ook veel liever aan in de beginfase van een project, zoals bij de evenementen die de winkeliers aan de Frederik Hendriklaan organiseren. Want met zijn ervaring kan hij snel aangeven of plannen wel of niet haalbaar zijn. En de concurrentie? Concurrenten, die heeft hij eigenlijk niet, glimlacht Boelhouwer. Want evenementenbureaus huren tegenwoordig zelfs de mensen van Haag Events in om hun eigen evenement met nog meer Haagsche Kracht te laten slagen!