Alweer zeventien jaar verrassen Jeroen van den Akker en Yordi Vermeulen van Goedinvorm hun klanten met verfrissende vormgeving. Een gesprek met twee grafische duizendpoten.
Haagse roots
De basis voor Goedinvorm ligt in Den Haag, waar Van den Akker en Vermeulen elkaar voor het eerst treffen op het Sint Janscollege. Aansluitend starten ze beiden een studie aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Van den Akker: ‘Na de studie ging ik aan de slag bij een drukker in Katwijk, terwijl Yordi zijn creatieve ei bij het surfmerk Brunotti kwijt kon.’ Van den Akker vroeg Vermeulen vervolgens om hem te helpen met het oprichten van een studio bij de drukker, vertelt Vermeulen: ‘Dat zag ik, na een aantal jaar Brunotti, wel zitten. Later hebben wij de studio losgezongen van de drukker en Goedinvorm opgericht. De keuze om kantoor te houden in Den Haag was voor ons vanzelfsprekend, eerst aan de Westduinweg en sinds 2016 op de Bankastraat.’
Het belang van vormgeving
Over het belang van goede vormgeving is het duo heel uitgesproken, Van den Akker: ‘Als je jezelf serieus neemt als ondernemer, moet je ook professioneel overkomen.’ Vermeulen valt hem bij: ‘Vaak proberen mensen eerst zelf een logo te tekenen of een lettertype en briefhoofd in elkaar te flansen. Maar al snel komen ze toch bij ons, want het DNA van een onderneming naar beeld vertalen, dat is nu eenmaal ons vak.’
Alles wat je kunt vormgeven
Waar kunt u Goedinvorm voor bellen? Van den Akker: ‘Eigenlijk doen wij alles wat met vormgeving te maken heeft. Dan kun je denken aan logo’s, folders, flyers, brochures of de belettering van winkelruiten, bedrijfsauto’s en bedrijfsbekleding. Veel klanten helpen wij daarnaast met hun drukwerk, zoals voetbalvereniging Quick, waarvoor wij het magazine de Chantecler maken.’ Vermeulen: ‘Jeroen en ik hebben ook veel plezier in het tekenen van cartoon figuren. Dat is echt een extra ambacht dat we beheersen en wat we leuk vinden om aan te bieden.’
De Goedinvorm-aanpak
Van den Akker: ‘Het begint met goed luisteren naar de klant en in kaart brengen wat de wensen zijn. Daarna gaat degene aan de slag die de klant het beste ligt.’ Vermeulen: ‘We hebben beiden een eigen kijk op vormgeving en een eigen signatuur. Hierdoor vullen we elkaar aan en kunnen we goed inschatten of een klant beter bij Jeroen of bij mij past.’ En omdat het klantenbestand zo divers is – van een campagne tegen betutteling met Jan Roos, via bieretiketten voor bierbrouwer ZHB, tot de huisstijl van een Italiaans restaurant of een beddenwinkel – kunnen we ook makkelijk schakelen als we even creatief vast komen te zitten.’
Het geheim van Goedinvorm? Van den Akker: ‘Als je de kwaliteit levert die je belooft, dan blijven klanten lang bij je.’ Vermeulen: ‘Korte lijnen, wij werken soms met stagiaires maar hebben verder geen personeel in dienst, geen 9 tot 5 mentaliteit als daar om gevraagd wordt en de juiste vertaalslag kunnen maken voor de klant.’