COLUMN Betsy Dijkstra, Markting Sales Director, Kick ICT
Bijna twee miljard aardbewoners zijn bij sociale netwerk aangesloten. Facebook beschikt over de gegevens van een kwart van de wereldbevolking. De ontwikkelingslanden die doorgaans geen internettoegang hebben zijn meegerekend. Een enge gedachte als je bedenkt dat het sociale netwerk al lang niet meer dat leuke smoelenboek is maar draait om het vergaren van gegevens voor commerciële doeleinden.
De term sociale media is dan ook misleidend, want willen giganten als Facebook ons tot dienst zijn of zien ze ons al melkkoe? En hoe heilig is je eigen privacy als je deze met een enkele muisklik kan opgeven of ter beschikking stelt aan overheden met als argument dat het voor je eigen en de internationale veiligheid is?
Hoe erg het uit de hand kan lopen en al is gelopen wordt duidelijk in de The Circle. De bestseller van Dave Eggers maakt duidelijk hoeveel wij ons lot leggen in de handen van multinationals. Het lijkt allemaal zwaar overdreven, maar als je de stappen die erin gemaakt worden nader bestudeert en naast de werkelijkheid legt dan is het realistischer dan het lijkt. Nu is er de verfilming van het boek.
‘The Circle’ vertelt het verhaal van Mae Holland (Emma Watson) die wordt aangenomen bij The Circle, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken. Als Mae door de oprichter van The Circle (Tom Hanks) wordt gestimuleerd deel te nemen aan een baanbrekend experiment, worden de grenzen opgezocht van privacy, ethiek en uiteindelijk haar persoonlijke vrijheid. Kleine camera’s (circles) worden overal (on)zichtbaar geplaatst en worden alle handelingen van iedereen ter wereld geanalyseerd, geprogrammeerd en onderzocht. Confronterend wanneer je bedenkt dat overal tegenwoordig een camera in zit, in je smartphone, laptop, de scholen en winkels. Je wordt continu gezien.
Anonimiteit is verdwenen en je kijkt heel anders naar je smartphone. De subtitel van de film zegt alles: “Knowing is good, knowing everything is better”.