8.2 C
Den Haag
zondag, november 17, 2024

Betsy Dijkstra – Content Marketing; niet schreeuwen s.v.p

Onze edities

De old school marketing heeft zijn langste tijd gehad. Het zet steeds minder zoden aan de dijk om met een spreekwoordelijke megafoon rond te bazuinen hoe goed jij bent en wat jij allemaal kunt. Sterker nog: schreeuwers oogsten al gauw wantrouwen. Want in de ogen van de moderne klant hebben bedrijven die het hardst schreeuwen, kennelijk niets wezenlijks te melden. En kennelijk gaat het met deze bedrijven ook niet zo goed. Oorzaak van deze marketingrevolutie: de razendsnelle ontwikkeling van internet en sociale media. Daardoor is de klant in control. Zij bepalen.

Content marketing is volgens mij de geëigende manier om klanten te boeien en te binden. Met content marketing bied je je (potentiële) klanten de helpende hand met waardevolle informatie, zonder dat je direct je eigen product of dienst aanprijst. Je kunt deze informatie verpakken in onder meer een e-nieuwsbrief, blogartikel of gratis e-book. Bij content marketing ligt de focus al gauw op het internet. Want het internet is voor de meeste mensen de informatiebron nummer 1.

Veel ondernemers zijn bang hun kennis te delen. ‘Want’, zo is dan het argument, ‘dan help ik mijn eigen business om zeep’. Nou, als het goed is niet. Want het zou niet best zijn als je bedrijf louter drijft op opgedane kennis. Want jouw kennis is – een enkele uitzondering daargelaten – vrijwel zeker ook aanwezig bij de eerste de beste concurrent. Het bestaansrecht van je bedrijf is dus altijd ook gestoeld op andere waarden, zoals een prettige werkwijze en een onderscheidende drijfveer. Dat zijn nu juist de waarden die jouw bedrijf zo aantrekkelijk maken voor klanten.

Vooral ZZP’ers zijn voortvarend bezig met content marketing. Zij versturen e-mail nieuwsbrieven met tips en adviezen en schrijven blogs. Dit alles in een nuchtere en niet commerciële toon. Zij vertellen niet hoe goed zij, maar zij delen kennis; schijnbaar zonder eigen belang. Misschien handig om te weten, mocht je op zoek zijn naar inspiratie.

Enkele tips
Het gaat niet over jou, maar over de klant; Geef je klanten de informatie die zij nodig hebben (maatwerk); Gebruik geen call-to-actions (‘Neem voor meer informatie contact met ons op’); Denk aan goed beeldmateriaal dat de boodschap van het artikel extra ondersteunt.

Laatste nieuws

Een nieuwe toekomst als zelfstandig gerechtsdeurwaarder voor Robbert-Jan Brugman

“Persoonlijke benadering, afspraak is afspraak, een optimale bereikbaarheid en niet in de laatste plaats laagdrempelig. We zijn klaar voor...

Lees ook..