De feestelijke onthulling van een nieuw clubshirt vormde de officiële aftrap van de samenwerking tussen Rabobank Den Haag en omgeving en de Haagse Voetbal en Cricketvereniging Quick. Op sportpark Nieuw Hanenburg gaven beide alvast een voorproefje van de gezamenlijke initiatieven om de komende jaren de lokale maatschappij te versterken.
Rabobank Den Haag en omgeving is voor de komende jaren hoofdsponsor van Quick en prijkt als zodanig op de nieuwe shirts van de vereniging. Met de belofte zich juist in deze tijd voor een langere periode aan de sportvereniging te committeren, neemt de Rabobank haar verantwoordelijkheid als maatschappelijk betrokken bank, aldus directeur Particulieren Matthé van Tour. Quick-voorzitter Kees Ekelmans is blij met de Rabobank als hoofdsponsor. ‘De Rabobank is misschien een lastige sponsor, omdat ze resultaatgericht is. Maar de Rabobank investeert veel meer dan alleen maar geld. Dat maakt het tevens een leuke sponsor, omdat we via tal van gezamenlijke initiatieven de club, bank én lokale maatschappij sterker kunnen maken.’
Versterken lokale maatschappij
Als voorbeeld van deze initiatieven wijzen Matthé van Tour en Kees Ekelmans op een speciale kennissessie op 11 oktober in het nieuwe clubhuis van Quick. Daar bespreken leden van Quick, omwonenden van het sportpark en medewerkers van de Rabobank wat bank en vereniging voor de lokale maatschappij kunnen betekenen. Uiteindelijk moeten hieruit initiatieven ontstaan die te vergelijken zijn met de Culturele Business Case (CBC). Daarin bundelen culturele ondernemers en het bedrijfsleven in Den Haag de krachten. In het geval van Quick zal met name worden ingezet op ideeën op het gebied van educatie en beweging.
Educatie voor jongeren
De samenwerking zal zich verder richten op het ontwikkelen van jongeren. Quick focust hier al op via haar voetbalschool, waar de club sportief gezien het maximale uit kinderen wil te halen. Rabobank Den Haag en omgeving voegt daar financiële educatie aan toe. Jongens en meisjes kunnen in kleine klasjes op de club leren omgaan met geld.
Ook start waarschijnlijk nog in 2014 het ‘bankbuurthuis’. Dit initiatief houdt in dat leden van de club en mensen uit de buurt op gezette tijden hun bankzaken kunnen regelen in de Quick-clubgebouw. Denk aan het openen van een bankrekening of het inwinnen van advies.
Tips voor ouders
Het nieuwe clubshirt werd zondag 14 september onthuld door Quick-voorzitter Kees Ekelmans, directeur Particulieren Rabobank Den Haag en omgeving Matthé van Tour en Raymond de Mooij van GMW-advocaten. Ouders en kinderen konden zich die middag ook inschrijven voor twee events. De workshop ‘Sparen is Cool’ zal kinderen leren hoe zij het beste kunnen sparen. En via een theatervoorstelling zullen ouders tips krijgen voor de financiële opvoeding.