Baker Tilly Berk heet voortaan Baker Tilly. Het accountancy kantoor dat in Den Haag is gevestigd aan de Scheveningseweg gaat ook met een nieuw logo de toekomst in. Volgens partner Rob Perik doet de nieuwe naam meer recht aan de organisatie die Baker Tilly is: Een wereldwijd opererend kantoor met sterke wortels op lokaal gebied.
De naamsverandering van het kantoor is bij alle vestigingen ter wereld tegelijkertijd ingevoerd. Het netwerk van Baker Tilly kende in alle landen een eigen toevoeging, legt Perik uit in zijn kantoor. Door de lokale namen te laten vervallen, ontstaat een mondiale eenheid. Een voordeel, zegt de belastingadviseur: “Wanneer je aan een internationale klus werkt en een klant wilt doorverwijzen naar een vestiging in Zweden, is het makkelijker deze te verwijzen naar Baker Tilly in Zweden dan naar de firma Knäckebröd in Zweden. We zijn dus gestopt met landelijke namen en hebben een gemeenschappelijke naam.’’
Het kantoor in Nederland bestaat meer dan honderd jaar. Opgericht in 1914 telt het nu veertien vestigingen waar veertig partners en duizend medewerkers werken. De Haagse Baker Tilly ligt inmiddels vijftien jaar op de hoek van de Scheveningseweg en de Frankenslag. Voorheen was het kantoor een paar deuren verderop aan dezelfde weg gehuisvest en vond het voordien onderdak in de Archipel van Den Haag. We praten met twee partners: Belastingadviseur Rob Perik en accountant Michel de Graaf. Er werken ongeveer tachtig medewerkers op het bureau.
Groei
“We hebben een overzichtelijke omvang, iedereen die bij ons werkt heeft een gezicht. Wij vinden het belangrijk dat iedereen erbij hoort en zich happy voelt. We staan dichtbij de mensen en zo gaan wij ook met onze klanten om,’’ zegt Perik.
Baker Tilly heeft groei voor ogen staan. “De komende twee jaar groeien we richting honderd medewerkers,’’ laat De Graaf weten, “dat is de beweging die erin zit.’’ De Graaf geeft aan dat Baker Tilly wereldwijd groei nastreeft: “Groei nastreven is ontwikkeling.’’
Het kantoor zoekt momenteel afgestudeerden fiscale economie en belastingrecht, maar ook studenten accountancy kunnen er aan de slag. “Wij geven mensen de ruimte en de ontwikkeling die zij vragen,’’ stelt Perik.
Persoonlijk
De partners waken ervoor dat het kantoor lokaal geworteld blijft en houdt de band met de klant net zoals nu, persoonlijk. De klantenkring bestaat uit middelgrote tot grote ondernemers, woningcorporaties, gemeenten en musea, geeft Perik als voorbeelden. Naast het geven van belastingadviezen, het controleren en maken van jaarrekeningen, geeft het kantoor onder meer btw-adviezen, ondersteuning bij personele aangelegenheden en heeft het ruime expertise in huis over internationaal ondernemen. “Met veertien kantoren in Nederland en duizend medewerkers in totaal, is er altijd een expert die deskundig advies kan geven. Dagelijks zijn hier meerdere medewerkers van andere kantoren aan het werk.’’
Hersengymnastiek
De Graaf voegt toe dat die multidisciplinaire samenwerking een must is voor de ontwikkeling van het totale bedrijf. Helder is dat klanten dankzij deze manier op elke vraag een gedegen antwoord mogen verwachten. “Wij denken natuurlijk met de klanten mee,’’ zegt Perik en hij geeft een pakkend voorbeeld van een overname van een stevig aandelenpakket binnen een familie. Niet alleen een fiscaal voordelige keuze maken, maar ook recht doen aan de verhoudingen binnen de familie is belangrijk bij de advisering. “Een beetje hersengymnastiek voor de klant doen, dat is leuk. Wat dat betreft veranderen onze naam en het logo, maar onze manier van werken blijft precies dezelfde.’’