Na een aantal verhuizingen is Auke Smits Publiciteit drie jaar geleden neergestreken op een mooie zichtlocatie aan de Van Alkemadelaan. In het voormalige pand van Clingendael Makelaardij spreek ik met Jeroen Smits van dit eigenzinnige mediabureau over de ontwikkelingen in de markt en de rust die na de crisis weer een beetje lijkt terug te keren.
Prijs doorslaggevend?
In de vijfentwintig jaar dat Auke Smits Publiciteit bestaat, is er veel in de media-wereld veranderd. Het is verleidelijk om de letterlijke verhuizingen van het recla-mebureau binnen de grenzen van Den Haag – van de Noordwal, via de Jan van Nassaustraat naar de Van Alkemadelaan – als metafoor te zien voor de verschuiving van mening over het medium reclame. Volgens Jeroen Smits is de markt op dit moment aangekomen op een punt waarop de prijs van een campagne doorslaggevend is in het besluit deze op te starten. Volgens de zoon van oprichter Auke is de prijs niet onbelangrijk, maar moet juist de effectiviteit centraal staan.
Service
Auke Smits Publiciteit richt zich al sinds het begin van haar bestaan op gerichte service naar haar opdrachtgevers. Zogenaamde ‘pre testings’ en onderzoeken besteden zij uit aan een vaste partner waardoor zij de handen vrij hebben om de markt en de wensen van hun opdrachtgevers goed in de gaten te houden. In de huidige wereld waarin communicatielijnen steeds korter worden, is het van belang dat de adviseurs bij Auke Smits Publiciteit met de opdrachtgever aan tafel gaan zitten om de benchmark te bepalen en de keuzes te maken op basis van onderbouwing, haalbaarheid en budget. Die service is iets waar zij zich bij het Haagsche mediabureau in hebben gespecialiseerd.
Effectiviteit
Naast deze service is effectiviteit een speerpunt van het bureau. Voor Groot Den Haag is Auke Smits dé specialist in het bepalen van een media strategie. Zoals nagenoeg bekend zijn er verschillende mediavarianten en mede door hun kwart eeuw ervaring in de regio kennen zij alle mogelijke kanalen voor een succesvolle campagne en een mooie bijkomstigheid: met hun grote bulkcontracten in de regio zijn de opdrachtgevers altijd voordeliger uit. Bij het mediabureau merken zij ook dat de vraag de afgelopen jaren niet alleen van de eindgebruiker komt: de mediaplanners die vroeger werkzaam waren binnen grote reclamebureaus zijn tijdens de crisis wegbezuinigd. Ook hiervoor leent een bureau als Auke Smits Publiciteit zich prima. Want waarom zou je iemand twaalf maanden in dienst hebben die je maar een paar maanden per jaar hoeft in te zetten? Volgens Jeroen Smits heeft de crisis het vakgebied flink opgeschud maar klanten begrijpen inmiddels ook dat, als het om media gaat een bureau met zijn kennis en kunde een meerwaarde kan zijn voor een succesvolle campagne.