‘Wij richten ons op rust voor de klant’
Persoonlijke betrokkenheid bij de klant. Dat staat voorop bij het accountantskantoor Stielstra & Partners. ‘Wij richten ons op rust voor de klant. Die hoeft zich niet te bekommeren om fiscale en financiële zaken, maar kan erop vertrouwen dat die bij ons in goede handen zijn. De ondernemer kan zich compleet focussen op zijn business.’
Sjoerd Stielstra en Carolien Brouwer vormen samen sinds 1988 de drijvende kracht achter het accountantskantoor Stielstra en Partners, met vestigingen in Rijswijk en Wassenaar.
Hoewel de tijden sinds de oprichting zijn veranderd, blijft het fundament onder de zaak dezelfde: Persoonlijke aandacht en betrokkenheid bij de klant. Het kantoor heeft daardoor al veel ondernemers van de tweede generatie in het klantenbestand.
“Wij gaan verder dan het standaard accountantswerk,’’ zegt Stielstra. MKB ‘ers in het hogere segment, starters, vrije beroepsbeoefenaren, start-ups, kortom ondernemers in de volle breedte, kloppen aan bij het kantoor voor advies, begeleiding en digitaliseringsprocessen. “Deze trajecten zijn intensiever dan het standaardwerk als het maken van jaarrekeningen, belastingaangiften of het voeren van de dagelijkse administratie, wat wij natuurlijk ook doen.’’
Advies en begeleiding
Brouwer merkt dat techniek in opkomst is: “Door de energietransitie worden waterstofcentrales opgezet, zonnepanelen en windmolens geproduceerd.’’ Studenten van de nabijgelegen TU Delft houden zich hier volop mee bezig en dat heeft verrassende gevolgen voor Stielstra & Partners: “Je ziet studenten minder vaak direct na hun afstuderen naar grote multinationals gaan om daar de rest van hun leven carrière te maken. Zij hebben goede initiatieven en beginnen meer hun eigen bedrijf,’’ constateert Brouwer.
Voor advies en begeleiding weten ook deze jonge technische ondernemers de weg naar Stielstra & Partners uitstekend te vinden. “Ze zijn soms wat overmoedig,’’ zegt Stielstra met een lach. “Dat is leuk als je start. Wij kunnen hen behoeden voor de partijen die eromheen hangen. Want als ze succes hebben, wil iedereen hun aandelen hebben. Zij beslissen natuurlijk zelf, maar wij begeleiden hen daarbij.’’
Internationalisering
Andere trend die het kantoor bespeurt is de sterke opkomst van webwinkels en daarmee samenhangend een verdergaande internationalisering. Dat brengt allerlei ingewikkelde fiscale vragen met zich mee.
Stielstra haalt een traject aan waarbij het accountantskantoor een ondernemer begeleidt die ook in Amerika een verkooporganisatie begon. “Je moet goed nadenken over zaken als: waar laat ik mijn winst vallen? Wat zijn de fiscale gevolgen van een vestiging in de Verenigde Staten? Een internationaal fiscalist weet daar alles van. Wij doen alle voorwerk, houden de regie en vertalen de wet- en regelgeving van de specialist naar de klant. Zo ontzorgen wij de klant. Die kan volledig bezig zijn met de verkoop in Amerika.’’
Netwerk
Doordat Stielstra & Partners kan leunen op een lange geschiedenis, heeft zij naast de eigen deskundigen de beschikking over een uitgebreid netwerk van specialisten. “Wij houden de regie, maar op deze manier kunnen wij klanten bij alle vragen over wet- en regelgeving bijstaan. Arbeidsrecht, fiscaal recht bij splitsingen of groei, wij hoeven nooit ‘nee’ te verkopen. ’’
De persoonlijke benadering staat altijd voorop. “Sjoerd en ik hebben allebei bij grote accountantskantoren gewerkt, maar vonden dat uiteindelijk te onpersoonlijk. Wij geven de voorkeur aan een kleiner kantoor met meer persoonlijk contact met de klant,’’ verklaart Brouwer.
Stielstra: “Wij voelen het enthousiasme van de klant in onze organisatie en denken graag mee met de ondernemer.’’