6.3 C
Den Haag
donderdag, december 19, 2024

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Onze edities

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad voor ondernemers. Het zijn roerige tijden geweest en er liggen nog altijd uitdagingen voor ons. Toch is er ook reden voor optimisme, want misschien is dit juist wel dé tijd om een nieuwe zaak te openen. We spreken erover met Steven de Neeff (Local Joe), Robert van der Starre (VDS Horeca-makelaars) en Christiaan Spoel (VDS Horeca-makelaars), Haagse ondernemers met een passie voor hun vakgebied.

Enthousiast schudden de ondernemers elkaar de hand bij binnenkomst in het sfeervolle café Hathor, eigendom van Steven de Neeff en zijn compagnons. Hier bespreken we onder het genot van een kop koffie de huidige stand van zaken in het retail- en horecavastgoed. Een enerverend onderwerp als het gaat om wet- en regelgeving, kansen en uitdagingen.
Beide bedrijven hebben veel raakvlakken met elkaar, zeker nu de trend is dat er steeds meer horeca wordt aangeboden in retailzaken. “Denk bijvoorbeeld aan een boeken- of wielerzaak waar je tegenwoordig ook een kop koffie kunt drinken.” zegt Robert van der Starre. Ook Steven de Neeff ziet deze dubbele bestemming veel terug in de verhuur van zijn panden. “In eerste instantie verhuren wij natuurlijk winkels, daar mag je niet zomaar horeca in beginnen. Wil je in jouw retailzaak ondersteunende horeca aanbieden, dan moet je daar een vergunningstraject voor in. Steeds vaker is dat onderdeel van het bedrijfsconcept.”

Ook bij VDS Horeca-makelaars zien de heren het werkveld veranderen. “Het begon met die horecanota van 2015, dat de kernwinkelstraat in Den Haag van 20% naar 30% horeca ging. Dat betekende dat je in winkelpanden lichte horeca kon plaatsen, maar dan moest je natuurlijk wel aan de landelijke regels voldoen. Er zijn in die tijd heel wat winkelpanden naar horeca omgebouwd.” zegt Robert van der Starre. “Het beangstigende is daarbij dat zowel de hoeveelheid horecazaken als de omzet nog steeds toenemen, maar dat het aanbod harder groeit dan de omzet” merkt Steven de Neeff op. “Dat zullen jullie bij VDS ook zien denk ik. Er ontstaat een soort vacuüm waar geen omzet voor is.”
Robert van der Starre benadrukt nog maar eens dat de horeca het flink te verduren heeft gehad. “Eerst de Coronapandemie en de energiecrisis, toen de stijging van huisvestingskosten, de enorme inflatie, personeel dat niet te krijgen is, accijns die zijn verhoogd. Alles bij elkaar worden de marges flinterdun en is er voor veel horecaondernemers geen reden meer om op dezelfde manier verder te gaan” zegt hij. “Het kromme is dat de gebruikers horeca als duur ervaren, maar aan de andere kant blijft er weinig over. Dus jij hebt het idee van ik ga echt goed en duur uit eten, terwijl de ondernemer denkt, dit gaat zo niet meer.” vult Steven de Neeff aan.

ZONDER GOED CONCEPT GEEN SUCCES
“Er is natuurlijk ook een tijd voor Corona geweest dat op elke hoek van de straat wel een koffiebarretje verscheen.” zegt Christiaan Spoel. “In die tijd was er zo’n 10% toename aan horecavergunningen. Ik denk dat veel horecazaken destijds werden geopend vanuit een bepaalde romantiek. Mensen die altijd al een koffiebarretje of cafeetje wilden hebben en nu kans zagen om er een te beginnen. Inmiddels is die romantiek er wel een beetje af. De media heeft daar ook een aandeel in. Alles is duur, personeelstekorten, noem maar op. Dan krap je jezelf nog wel even achter de oren of je een horecazaak wil beginnen.” Daartegenover stelt Robert van der Starre dat dit misschien juist wel de tijd is om een horecazaak te beginnen. “Als je geld hebt en je hebt een goed plan, dan is dit het moment om in te stappen.” zegt hij. “Er is veel aanbod en weinig vraag, wat betekent dat de prijzen gunstig zijn.”
Over het hebben van een plan zijn de heren unaniem, dit is essentieel in de bedrijfsvoering. “Je moet een plan hebben dat aan alle kanten klopt” zegt Christiaan Spoel. “Je ziet te vaak dat mensen een bezichtiging inplannen en het liefst direct willen beginnen. Als je ze vraagt om het ondernemings-plan kijken ze je vreemd aan, toch is dit de basis. Als je plan klopt en financieel doordacht is, kun je over een jaar of over twee jaar de prognoses en jaarcijfers over elkaar heen leggen en aan wat knoppen draaien als dat nodig is. Verhuurders worden op dat vlak steeds kritischer. Dat is ook wel terecht denk ik. Als je al een aantal faillissementen hebt meegemaakt, wil je er zeker van zijn dat de nieuwe huurder een plan heeft en straks de huur kan betalen.”

MEE MET DE TIJD ZONDER TÉ HIP TE WORDEN
Steven de Neeff knikt instemmend. “Ook in winkels zie je dat terug. Vroeger kon je een kledingwinkel openen en liep dat relatief goed zolang je producten goed waren. Nu moet je precies de juiste merken hebben, af en toe een evenementje organiseren en met je tijd meegaan. Tegelijkertijd wil je ook niet té hip worden. In Amsterdam zie je bijvoorbeeld vaak van die hypes. Zaken die fantastisch draaien en dan ineens zijn verdwenen als de hype voorbij is. Daarvoor zijn de investeringen te groot. Het is een soort eeuwige spagaat, misschien nog wel meer in horeca dan voor winkels: wel met je tijd meegaan, maar niet té hip worden.”
Christiaan Spoel concludeert: “Door de kritische blik van veel verhuurders kun je zeggen dat er in de toekomst wellicht wat meer kwaliteitshoreca of in ieder geval wat meer langdurige exploitatie zal ontstaan.” Ook Steven de Neeff ziet wat dat betreft kansen voor de toekomst. “Ondernemen kan nog steeds. Er zijn talloze succesverhalen, zowel in de detailhandel als in de horeca, maar je plan moet wel precies kloppen.”

Laatste nieuws

Door de WOZ de KLOZ!

COLUMN | Jelle Baak Wet waardering onroerende zaken (afgekort Wet WOZ) is alswet in 1994 aangenomen. De WOZ regelt de...

Lees ook..