7.5 C
Den Haag
maandag, december 23, 2024

Digitale media of print?

Onze edities

‘Het gaat om de combinatie’

Printmedia bestaat over twintig jaar niet meer. Dat was twintig jaar geleden tijdens de snelle opkomst van digitale en sociale media de voorspelling in medialand. Niets blijkt minder waar. 

Print is springlevend en niemand zal nu nog zeggen dat print uit het medialandschap zal verdwijnen. Dat stellen drie media-professionals in het rondetafelgesprek van Business Haaglanden. Locatie: Auke Smits Publiciteit, Van Alkemadelaan 68, Den Haag. Jeroen Smits, Fred van Hoorn en Alexander Nijboer praten over hun ervaring met de opkomst van sociale media twintig jaar geleden, de sombere voorspellingen van toen voor print en de huidige stand van zaken. 

Jeroen Smits is eigenaar van het reclamebureau Auke Smits Publiciteit. Hij houdt zich bezig met mediaplanning en -inzet. Fred van Hoorn is de oprichter, eigenaar en directeur van Colorworks, expert in alle drukwerk. Alexander Nijboer is directeur en strateeg van Li-moon. Dat begon in 2003 als ‘hardcore retail’ zoals Nijboer zegt, met dtp-studiowerk, maar is geëvolueerd tot een bedrijf voor branding. 

Combinaties

Smits bijt het spits af: “Printmedia zou nu niet meer bestaan, werd twintig jaar geleden inderdaad voorspeld. Maar nu zal niemand meer zeggen dat er geen toekomst is voor print. Wij gebruiken on- en offline media, maken veel combinaties. Je ziet bijvoorbeeld veel digitale abri’s. Maar de gedrukte versie zal altijd blijven.’’

Van Hoorn: “Wij hebben voor offline media gekozen. Wij zijn een productiebedrijf en bedrukken alles: Papier, T-shirts, hout, auto’s. In het begin waren wij wel bang voor online media. Maar dat is al lang niet meer zo.’’ 

Hij vervolgt: “Wij zien dat de combinatie van on- en offline het beste werkt. Stel: je ziet buiten een poster voor een evenement en denkt: Dat is leuk. Dan is het goed als je ’s avonds er online weer iets over ziet. Daarom werken wij  samen met partners die online werken.’’ 

Van Hoorn constateert: “Evenementen, de horeca en het MKB gebruiken veel drukwerk. Dat is ook betaalbaarder en toegankelijker geworden dan twintig jaar geleden. Toen moest je eerst naar een ontwerper, terwijl je nu snel zelf iets ontwikkelt en voor de finetuning naar de dtp’er gaat.’’

Print  

Mediastrateeg Nijboer ziet dat het verhaal van bedrijven vaker online landt, maar: “Oude zaken komen terug bij print.’’ 

Hij vertelt dat bij een bekend internationaal garagebedrijf het personeelsblad opnieuw in printvorm verschijnt. “De aandachtspanne is groter als mensen van print lezen,’’ weet hij. “Dus je ziet een terugkomst van papier.’’

Van Hoorn herkent dat: “Een geprint personeelsblad deel je met je gezin. Maar een nieuwsbrief op je laptop, laat je niet zo snel zien.’’

Nijboer: “Een blad geeft ook een stukje beroepstrots mee. En mensen zien print magazines die ze kopen ook als verwenmoment. Het geeft iets moois, uitstraling en je neemt meer de tijd om een verhaal tot je te nemen.’’

Mogelijkheden

Nijboer maakt volop gebruik van alle mogelijkheden: “Wil je een complex verhaal overbrengen? Dan gebruik ik video. Daarop kan je iets ingewikkelds kort en krachtig uitleggen. Op print kan je veel informatie kwijt. Je bekijkt wat je wilt overbrengen en aan wie. Daar kies je de juiste media voor. Nu heb je alleen veel meer tools in je gereedschapskist dan twintig jaar geleden.’’ 

Smits voegt toe: “Je bekijkt ook voor wie je een campagne voert. Voor de bakker op de hoek van wie de klanten op fietsafstand wonen, bedenk je wat anders dan voor een landelijk bedrijf. Die werken ook met andere budgetten,’’ zegt hij. “En als je wilt dat consumenten tot actie overgaan, is de contactfrequentie belangrijk. Dus gebruik je verschillende media om je boodschap over te brengen.’’

Van Hoorn komt terug op print: “Wij maken ook menukaarten voor de horeca. Je kunt via een QR-code de kaart bekijken, of je gaat thuis eerst naar de website, maar als de site uit de lucht is, heb je niks. Bovendien, als je voor 200 per persoon uit eten gaat, wil je gewoon een menu-kaart in je handen hebben.’’

Hij krijgt bijval aan tafel. De drukker gaat verder: “Met print houd je fysiek iets in je handen, dat is iets wat digitale media niet bieden. Ook kan je met print de uitstraling van je product overbrengen. Gerecycled papier voor een eco-uitstraling of luxe papier als je chic wilt overkomen, het kan met print. Je kunt een geurtje meegeven op papier. En alles wordt nu digitaal gedrukt, dus sneller. Mensen kiezen er weer vaker voor.’’

Nijboer geeft nog een reden voor de herwaardering van print: “De doorlooptijd voor een folder was lang. In de zomer was je al bezig voor de kerst. Nu zit je veel korter op de bal.’’

Open

Van Hoorn waardeert ook dat print consumenten nieuwe ideeën kan geven: “Op sociale media stoppen algoritmes je in een tunnel. Wat je krijgt te zien, wordt beperkt tot alleen je eigen interesses die bij de sociale media bekend zijn. Print laat je ook dingen buiten je eigen interesses om zien, waardoor je nieuwe ideeën opdoet.’’ 

Nijboer illustreert: “In Haarlem werd het korenfestival de Big Sing gehouden. Dat was gebaat bij een brede zichtbaarheid in de buitenruimte. Door buitenreclames ontstaat ook het gevoel dat het evenement in de omgeving hoort. Zo’n gevoel creëer je nooit in een algoritme.’’ 

Smits: “Voor een actieve doelgroep zoals werkzoekenden, kan je heel goed digitale media zoals Monsterboard of Indeed gebruiken, want die groep zoekt al. Maar wil je een latente doelgroep activeren, dan heb je traditionele media nodig.’’

De drie professionals aan tafel concluderen dat de combinatie van digitale media en print het beste werkt om de consument tot actie aan te zetten. Daarmee heeft print wel bewezen onmisbaar te zijn in het medialandschap.

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..