‘Het ongekende potentieel van intensieve samenwerking’
Henk Kool en Martin Wörsdörfer zijn beiden maatschappelijk bevlogen oud-politici van de gemeente Den Haag, die zich met ziel en zaligheid inzetten voor de horecaondernemers van Scheveningen. Beiden zijn sinds januari 2022 voorzitter van een ondernemers-vereniging. Kool behartigt de belangen van de Boulevardondernemers (VBS) en Wörsdörfer ondersteunt de Strandexploitanten (VSS). Op het mooie terras van Grand Café Restaurant Vitesse spreekt Business Haaglanden Magazine met hen over het verder ontwikkelen van Scheveningen als de badplaats met haar internationale allure en het langste strand in Europa.
Samenwerking tussen ondernemers
Oud-journalist Kool en fiscaal econoom Wörsdörfer hebben prettig met elkaar samengewerkt in de Haagse gemeenteraad. Kool (PVDA) was acht jaar raadslid en acht jaar wethouder. Hij hield zich onder andere bezig met het creëren van werkgelegenheid voor de stad en de regio. Ooit had hij als stadsdeelwethouder de bijnaam ‘de burgemeester van Scheveningen’. Wörsdörfer (VVD) was negen jaar raadslid en fractievoorzitter en was woordvoerder op onder andere het dossier Scheveningen. Beide heren weten dus waar zij het over hebben als het gaat om Scheveningen. In het verleden behartigden hun beider ondernemersverenigingen apart van elkaar de belangen van hun leden. Mede als gevolg van hun wederzijdse, prettige ervaringen in de Haagse gemeenteraad hebben Kool en Wörsdörfer gekozen voor een intensieve samenwerking tussen de VSB en de VSS. Dit om optimaal het begrip voor elkaars belangen en die van andere exploitanten, de bewoners en de gemeente Den Haag te bevorderen.
Lange termijn visie voor een breed publiek
Daar waar Kijkduin een familiebadplaats is, trekt Scheveningen van oudsher een veel breder publiek. Een publiek, dat comfortabel wil reizen naar de kustplaats om daar vertier en gezelligheid te beleven. En dat gedurende het gehele jaar. Surfers kunnen prachtig hun sport bedrijven op de Noordzee, hipsters kunnen lekker chillen op de terrassen van de beach clubs en café-restaurants aan de boulevard en het Zwarte Pad. Kinderen en hun ouders kunnen hun lol op in Legoland en Sea Life. Toeristen, zakenmensen en (internationale) politici logeren in prachtige hotels, zoals het Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Kortom: er is voor elk wat wils in Scheveningen. Maar er is ook nog veel te doen om het ongekende potentieel van Scheveningen verder te ontwikkelen. En dat potentieel is groot, denk alleen al aan de werkgelegenheid van ruim 10.000 arbeidsplaatsen. Kool en Wörsdörfer werken samen met de gemeente, bewoners en andere belangengroeperingen aan een lange termijn visie voor Scheveningen om alle mogelijkheden economisch en sociaal te benutten.
Verbouwing boulevard
Vanaf november 2022 wordt de modernisering van de boulevard voltooid, de laatste fase van een vernieuwingsplan met grote investeringen. Dat zal de leden van de VSB (boven) en de VSS (beneden) helpen hun klanten te ontvangen in een moderne, luxueuze omgeving en nog meer service te bieden. De strandpaviljoens onder de boulevard worden op het strand 35 meter richting zee verplaatst, waardoor er een werkruimte ontstaat om de constructeurs de gelegenheid geven om hun werk te doen op de boulevard. Dat is een gigantische logistieke operatie, die mede tot een goed einde zal komen door de intensieve samenwerking tussen de VSB, VSS en andere betrokken partijen. De werkzaamheden zullen een attractie op zichzelf zijn, zodat het publiek zijn weg zal kunnen blijven vinden.
Comfortabele bereikbaarheid
Om op langere termijn het publiek de gelegenheid te geven comfortabel naar Scheveningen te reizen is het een diepe wens van de VSB/VSS en de Scheveningse bewoners om de bereikbaarheid van de badplaats te verbeteren, zowel voor het private- als het openbaar vervoer. Denk aan betere online en fysieke informatiesystemen. Deze systemen dienen meer dynamisch te worden, zodat goed geanticipeerd kan worden op komende bezoekersstromen en adequaat kan worden gereageerd op onvoorziene drukte. Het gaat erom dat bezoekers Scheveningen comfortabel kunnen blijven bereiken en gastvrij kunnen worden onthaald. Om dat te bereiken moet de infrastructuur worden verbeterd. Denk aan een metrolijn vanaf het Malieveld en een ‘rondweg’ vanuit Scheveningen via een tunnel onder de haven en de duinen naar Den Haag Zuidwest. Wellicht revolutionaire gedachten, maar alle mogelijkheden dienen te worden onderzocht en doordacht.
Het strand als evenemententerrein
Een ander beleidsterrein is het aantrekken en organiseren van evenementen, die ‘year round’ publiek trekken naar Scheveningen. Gelukkig is de coronacrisis, vooralsnog, achter de rug. Dat geeft weer energie om leuke dingen te organiseren. Graag zien de heren het strand als een evenemententerrein, waar het hele jaar het een en ander te doen moet zijn. Er zijn al mooie evenementen, zoals Life-on-the-beach en de Nieuwjaarsduik, maar er zijn vele andere mogelijkheden, die onderzocht kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan Red Bull motor races. De Stichting Buitengewoon Scheveningen is met dit onderwerp bezig en kunnen rekenen op de steun van Kool en Wörsdörfer.
Prioriteiten
Gevraagd naar de grootste wensen die Kool en Wörsdörfer graag gerealiseerd willen zien, blijken drie zaken op hun lijstje te staan: 1. Meer integraal Scheveningen beleid ondergebracht in één organisatie, meer overzicht zou alle betrokkenen enorm helpen. 2. Goede samenwerking tussen alle betrokken partijen; gemeente, ondernemers en bewoners. En, last but not least een impuls aan de bereikbaarheid van Scheveningen. Kool en Wörsdörfer kijken met een positieve blik naar de toekomst en zullen er alles aandoen om dit alles mogelijk te maken.
Henk Kool
Voorzitter Boulevardondernemers Scheveningen (VBS)
E: henkkool@live.nl
Martin Wörsdörfer
Voorzitter Strandexploitanten Scheveningen (VSS)
E: worsdorferm@gmail.com