6.4 C
Den Haag
zondag, december 22, 2024

Even de balans opmaken

COLUMN Michaël Lentze en Daniëlle van Iperen-Roepers, Notaris en Registermediator, Ellens & Lentze

Onze edities

Het was in vele opzichten weer een bewogen jaar. Even dachten we de coronacrisis overwonnen te hebben. Toch moeten we er nu wederom alles aan doen om als mens en als bedrijf gezond te blijven. Hoe lang kan uw bedrijf nog blijven drijven op deze golven van onzekerheid? Tijd dus om de balans op te maken. De persoonlijke balans: hoe staat het met uw energie en gezondheid? En de zakelijke balans: hoe gezond is uw bedrijf nog na het tweede coronajaar?

Een balans is natuurlijk maar een momentopname. Het is een helder overzicht van waar uw bedrijf nu staat. Veel bedrijven maken eens per jaar de balans op als deel van de jaarrekening waarbij het gaat om de financiële situatie op 31 december van dat jaar. Dat is niet alleen een pittige klus voor de boekhouder. Ook de eigenaar en de leidinggevende hebben dit moment van reflectie nodig om opnieuw hun koers te kunnen bepalen. Zeker in tijden vol onrust is dat geen overbodige luxe. 

Hoe gaan we verder?

Los dus van alle cijfertjes links en rechts op de balansstaten, zijn ook de wat minder gemakkelijk in een balans te vangen zaken van belang. Terwijl u uw jaarcijfers verzamelt en doorneemt, stelt u zich ook het liefst vragen over de voortgang van uw bedrijf, zoals: Hoe en met wie wilt u het nieuwe jaar ingaan? Passen alle lopende afspraken en contracten nog bij uw bedrijf? Moeten bepaalde zaken niet gemoderniseerd of aangepast worden?

Aandelen uitbalanceren

Een van die zaken kan de aandeelhoudersovereenkomst zijn. In zo’n overeenkomst staat hoe u samenwerkt en hoe u die samenwerking weer kunt ontbinden. Vooral de bepalingen waarin staat wanneer en hoe aandelen aan de overige aandeelhouders kunnen worden aangeboden zullen per bedrijf verschillen.  

Als een aandeelhouder uitgekocht moet of wil worden, moeten eerst de bepalingen uit de statuten en de overeenkomst bekeken worden. Welke afspraken zijn hierover gemaakt? Zijn er persoonlijke omstandigheden die de verkoop beïnvloeden? Is er sprake van verwijtbaar gedrag? Hoe wordt de aandelenprijs bepaald? En ga zo maar door.

De statuten gelden altijd, ook als er nieuwe aandeelhouders toetreden of als het bestuur verandert. Hierin staan alle belangrijke bepalingen over het aandelenkapitaal, de algemene vergadering van aandeelhouders en een blokkering van overdracht. Wettelijk gezien mogen niet alle afspraken worden opgenomen. De meer persoonlijke zaken komen dan ook in de aandelenovereenkomst. Daarin staan de afspraken tussen de aandeelhouders op dat moment. Bij wijzigingen wordt daarom meestal een nieuwe overeenkomst afgesloten. 

Belangrijke vragen

Vragen die u zich nu dus kunt stellen zijn: Zijn onze statuten en de aandelenovereenkomst nog met elkaar in balans? Is het aandelenregister nog wel actueel? En: Hoe kan mijn notaris mij hierbij helpen? 

Hopelijk slaat de balans voor u en uw bedrijf positief uit. Hopelijk hoeft u niemand te ontslaan, bent u niet afhankelijk van overheidssteun, omarmt u uw hybride diensten en is ook ieders privéleven in evenwicht. Want uiteindelijk is dat wat uw bedrijf succesvol maakt. Gezonde, gelukkige medewerkers staan immers garant voor gezond kapitaal.

Als notaris en registermediator komen wij veel verschillende mensen tegen. Verschillende mensen die vaak in eenzelfde situatie zitten. Uiteraard zijn de situaties die wij beschrijven geanonimiseerd en opgebouwd uit verschillende ontmoetingen. Wij hopen dat mensen zich herkennen in onze verhalen en zich realiseren dat er ook voor hun situatie praktische oplossingen zijn.

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..