Waarom juist print combineren met internet als het gaat om adverteren?
‘Dat is heel eenvoudig. Ze kunnen niet zonder elkaar. Print en internet versterken elkaar enorm. Een printcampagne moet altijd worden ondersteund door online. Iedere consument raadpleegt ook altijd het internet dat bovendien 24-7 bereikbaar is. Maar omgekeerd is minsten zo waar. Als onze online campagnes niet worden gedragen door print, dan hebben ze een beduidend lager effect. Een bedrijf kan zo’n online campagne ondersteunen met radio of TV commercials, maar als het print uit de vergelijking laat, is het effect van de campagne het minst optimaal. Tenzij het budget ongelimiteerd is. Dan kan een bedrijf wel degelijk veel doen met TV en radio. Maar als een gemiddelde adverteerder ongeveer honderdduizend euro per jaar kan uitgeven aan adverteren, dan is print een heel goede keuze. Frequente printadvertenties hebben langduriger en beter effect dan sporadische tv-commercials.’
Waarom werken printadvertenties dan zo goed?
‘Het grote voordeel van printadvertenties is dat mensen die de advertentie lezen, dit vaak doen op een moment dat ze geïnteresseerd zijn in informatie. Bovendien nemen ze vaak de tijd om een krant of een tijdschrift te lezen. Een belangrijk deel van die tijd bevindt de advertentie zich in het zicht. Deze valt hoe dan ook op, en blijft ongemerkt hangen. Men kan er niet – zoals bij TV-reclames – van wegzappen. Dat maakt dat de exposure van printadvertenties vaak groter is dan TV- of radiocommercials. Voor je het weet heeft een consument al 10 seconden lang gekeken naar de printadvertentie. Terwijl deze zelfde consument vaak al na drie seconden een TV-commercial wegzapt.’
Hoe meet u het effect van print?
‘We meten alles aan de hand van bewegingen op internet. Het mooie van online is dat je tal van bewegingen kunt meten. En als je één parameter wijzigt, bijvoorbeeld het plaatsen van een printadvertentie, kun je direct zien wat daarvan het effect is op het aantal bezoekers op de site, de tijd die ze daar op doorbrengen, het aantal pagina’s dat ze bezoeken, het aantal zoekbewegingen, enzovoorts. Wij analyseren deze gegevens grondig en die geven ons veel informatie. Daarom durf ik ook te stellen dat er geen enkel online reclamebureau is in Nederland dat haar klanten goede resultaten kan bieden als ze daarnaast niet ook een traditionele print-, tv-, of radiocampagne voert. En zoals gezegd is print dan vaak het effectiefst.’
Wanneer is een advertentie volgens u het meest effectief?
‘Wanneer de inhoud van de ene boodschap is afgestemd op die van de andere. En dat geldt ook voor de kanalen. Alles communiceert met alles en kan elkaar versterken. Herhaling is daarbij cruciaal. Dat zorgt ervoor dat een boodschap blijft hangen. Eén keertje een advertentie plaatsen in een krant is om die reden veel minder effectief. Consumenten krijgen dagelijks zoveel informatie op zich af, dat één radiospotje, één tv-commercial of één printadvertentie al snel wegvallen in het lawaai van alle media-uitingen. Herhaling en congruentie. Dat zijn de kritische succesfactoren.’
Zijn er uitzonderingen? Heeft één enkele advertentie soms wèl zin?
‘Uiteraard. Voor een bedrijf dat bijvoorbeeld een open dag organiseert, kan het wel degelijk zinvol zijn om in de week voorafgaand aan de open dag een enkele advertentie te plaatsen. Maar dan is het raadzaam deze advertentie in verschillende kanalen te plaatsen. Dus niet alleen in een landelijk dagblad, maar bijvoorbeeld ook in een regionaal dagblad. En altijd moet de advertentie worden ondersteund door online.’ Wat kan een adverteerder doen om een goede respons te krijgen? ‘Om te beginnen een goede “call to action”. Consumenten zijn nu eenmaal zeer geïnteresseerd in acties en aanbiedingen. Daarnaast is het belangrijk om eenduidig te communiceren. Zorg er dus voor dat elke uiting een verbinding heeft met de andere uitingen. Ook is het belangrijk om in de uiting zo specifiek en concreet mogelijk te zijn. Hoe concreter de boodschap, hoe meer deze tot de verbeelding spreekt.Tot slot is het belangrijk dat uitingen op maat worden gemaakt en actueel blijven.’
Tot slot. Hoe ziet de toekomst eruit van adverteerders?
‘Om te beginnen is online de laatste drie jaar enorm volwassen geworden. En het is onvermijdelijk dat online-advertenties marktaandeel afsnoepen van de advertentiemarkt voor print, TV en radio. Maar deze kanalen blijven interessant voor adverteerders. Zeker in combinatie met online. Online heeft deze kanalen nu eenmaal nodig. Daarnaast zien we dat print zich verder ontwikkelt door gebruik te maken van nieuwe technieken als augmented reality. Layar is daar een voorbeeld van. Hierdoor kan de adverteerder meer boodschappen en informatie kwijt in die ene printuiting. Reclamemakers zullen de komende jaren hun creativiteit hier ongetwijfeld voor gaan inzetten. Wat er daarna gebeurt, is nog onduidelijk. Ik durf niet verder vooruit te kijken dan twee, drie jaar. De wereld verandert daarvoor te snel. Het internet blijkt bijvoorbeeld een enorm vluchtig medium te zijn waar bedrijven nauwelijks klantenrelaties mee opbouwen. Dat hadden we drie jaar geleden niet kunnen bedenken. Maar één ding is duidelijk: de verschillende kanalen hebben elkaar nodig en kunnen elkaar versterken. Dat was zo, en dat blijft zo.’
Bron:
http://www.mediabrein.nl/zonder-print-is-online-niet-effectief