Als je denkt dat dit artikel gaat over hoe je een partner moet verleiden, moet ik je helaas teleurstellen. Dit artikel gaat over hoe je een bezoeker kunt verleiden actie te ondernemen op je website. Alhoewel het verleiden van je klant op het internet vertoont wel degelijk overeenkomsten met de werkelijke wereld.
Natuurlijk is het hartstikke mooi als je bezoekers hebt op je website. Maar eigenlijk begint het dan pas echt. Wat heb je aan een hoop bezoekers, die vervolgens weer van je site afgaan? Je zult je bezoekers dus moeten verleiden actie te ondernemen op je website en dit is nog niet zo eenvoudig, als het klinkt.
Een voorbeeld van een bedrijf wat dit tot in de puntjes beheerst is Booking.com. De belangrijkste drie trucs op een rij.
Allereerst wat ze handig gebruiken is dat ze laten zien dat “zojuist” iemand een kamer heeft geboekt in een bepaalde plaats. Of dit daadwerkelijk zo is valt niet te controleren, maar ze bereiken hier wel een heel belangrijk punt mee. Jij als bezoeker denkt, andere mensen boeken ook op deze site. Dat zal wel goed zijn dus, je site is dus in 1x social proof.
Bij veel hotels zie je staan laatste kamer, of nog maar 2 kamers tegen deze prijs beschikbaar. Dit is in de meeste gevallen flauwekul. Dit is een handige marketingtruc om iets schaars te maken. Ofwel je moet snel beslissen anders ben je te laat.
Met een call to action button meteen bovenaan: boek nu, vragen ze direct om de volgende stap. Dit ziet er misschien een beetje agressief uit, maar het is een zeer goede manier om je klant te helpen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat een bezoeker altijd zoekt naar een knop om op te kunnen klikken. Dan is natuurlijk de beste knop, een knop die zorgt dat de bezoeker overgaat tot een aankoop. Wat ook goed werkt is dat de knop van kleur veranderd als je hier met de muis overheen gaat.
Laat het grote verleiden maar beginnen, happy sales!