7.8 C
Den Haag
maandag, december 23, 2024

Betsy Dijkstra – Koude douche

Onze edities

Bent u deze zomer ‘genomineerd’ geweest? Ik niet…. de koude douche is aan mij voorbij gegaan. De hele zomer stond mijn Facebook, Twitter en Instagram vol met filmpjes van vrienden (en vrienden van..) die – na een emmer ijswater over zichzelf heen gekieperd te hebben – vrienden uitdaagde om hetzelfde te doen. Daar ben je dan mooi klaar mee, maar zoals gezegd ik niet!Deze rage is die zogenaamde ‘Ice Bucket Challenge’ en behoeft
geen verdere. Het was of meedoen aan de Challenge of doneren aan de Stichting ALS Nederland.

Maar schiet het niet zijn doel voorbij? Het lijkt een vorm van guerrilla marketing. Op tv werd Mark Rutte uitgedaagd met de opmerking: “want die verdient wel een koude douche”. Het ging toch om het goede doel….? Paul de Leeuw heeft inmiddels een pudding in zijn gezicht geduwd voor de Maag- Lever en Darmstichting en de eerste radiopresentator is de dubbele uitdaging al aangegaan: en een pudding in je gezicht duwen en een emmer ijswater over je heen gooien.

Criticasters vinden dat er voornamelijk één goed doel profiteert en mensen geven nu waarschijnlijk minder aan andere goede doelen. Feit is dat het een groot succes was en een indrukwekkende internetcampagne. 2,4 miljoen mensen hebben een Ice Bucket Challenge-filmpje op Facebook gezet, 3,7 miljoen op Instagram. 28 miljoen mensen hebben berichten of filmpjes over de uitdaging geplaatst of geliked. De afgelopen maand is bijna 100 miljoen dollar gedoneerd, tegenover 2,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. In Nederland is ruim een miljoen euro geschonken.

Naarmate de Challenge meer viral ging, groeide het sociale karakter én de sociale druk (binnen 24 uur) om mee te doen. Want je wilt toch wel genomineerd en uitgekozen worden?! Net als vroeger bij gymles, daar wilde je ook niet als laatste worden uitgekozen.Voor mij geen koude douche en ik heb ook niet gedoneerd. Ik bepaal zelf welk goede doel ik wanneer en met bedrag wil steunen. Uiteraard vind ik het een goede zaak dat ALS zo in de belangstelling staat en ben blij dat er zoveel geld is gedoneerd.
Maar liever nog dat mensen echt met hun hart doneren en niet onder druk.

Laatste nieuws

Dé tijd voor een nieuwe zaak?!

Hoge kosten, personeelstekorten, om nog maar te zwijgen van alle impact die de Coronapandemie, energiecrisis en inflatie hebben gehad...

Lees ook..